Jeg har nylig begynt med matte R1 i valgfag. Jeg går på påbygning og har ikke hatt matematikk T1 og får uheldigvis ikke i år heller. Første vi begynte med i timen var utregning ved hjelp av Sinus, Cosinus og Tangens.
Kan noen vær så snill å fortelle meg hva Sinus, Cosinus og Tangens er for noe på en måte som gjør at jeg lett kan forstå det. Slo opp på denne siden men jeg skjønte ikke hva de mente med det.
Takk for svar på forhånd.
Sinus - Cosinus - Tangens
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Er du god i engelsk? (Dette er et ledende spørsmål)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Tror ikke han helt skjønte det, etter hva han skriver i førsteposten sin.Jarle10 wrote:http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=404
@ Trådstarter:
Sjekk ut de to første snuttene her, "Basic Trigonometry" 1 og 2.
http://www.youtube.com/view_play_list?p ... C1DBF770E7
Skjønte det greit det han duden på youtube prata. En ting jeg lurer på (om du har sett den da) er: hvordan regner jeg ut det han sier man skal regne ut med kalkulator.
Eller... enklere spurt... hvordan bruker jeg sin, cos og tan på kalkulatoren?
Jeg har en kalkulator hvor det står sin, cos og tan på...
Eller... enklere spurt... hvordan bruker jeg sin, cos og tan på kalkulatoren?
Jeg har en kalkulator hvor det står sin, cos og tan på...
Last edited by Odd_Bak on 27/08-2008 19:09, edited 1 time in total.
Hvilken kalkulator har du?
PS: Dra frem manualen, og se til at du har den innstilt på grader fremfor radianer, ellers blir svarene dine helt fubar.
Hvis du klikker cos60 skal du få 0.5 - da vet du at du har den på grader.
For å gjøre den inverse operasjonen, klikker man gjerne på SHIFT cos 0.5 da skal du få 60
PS: Dra frem manualen, og se til at du har den innstilt på grader fremfor radianer, ellers blir svarene dine helt fubar.
Hvis du klikker cos60 skal du få 0.5 - da vet du at du har den på grader.
For å gjøre den inverse operasjonen, klikker man gjerne på SHIFT cos 0.5 da skal du få 60
Da er den innstilt på radianer.
Gå i RUN
klikk SHIFT MENU
Still om fra RAD til DEG i lista
EXIT
prøv igjen
Gå i RUN
klikk SHIFT MENU
Still om fra RAD til DEG i lista
EXIT
prøv igjen
Ikke bry deg om radianer enda. Det er "absolutte vinkelmål" og introduseres 3MX etter gammel læreplan.
Det viktigste for deg nå, er å få grep om de trigonometriske funksjonene og deres anvendelsesområder. Når du har gjort det, kan du begynne med absolutte vinkelmål.
Definisjonen på radianer, kommer fra enhetssirkelen. Hvis du tenker deg en sirkel med radius r=1, og du vet at omkretsen av en sirkel er gitt ved formelen [tex]2\pi r[/tex] så vet du også at [tex]2\pi\, \text{rad} = 360\textdegree[/tex]
For: [tex]2\pi \cdot 1 = 2\pi[/tex]
Det viktigste for deg nå, er å få grep om de trigonometriske funksjonene og deres anvendelsesområder. Når du har gjort det, kan du begynne med absolutte vinkelmål.
Definisjonen på radianer, kommer fra enhetssirkelen. Hvis du tenker deg en sirkel med radius r=1, og du vet at omkretsen av en sirkel er gitt ved formelen [tex]2\pi r[/tex] så vet du også at [tex]2\pi\, \text{rad} = 360\textdegree[/tex]
For: [tex]2\pi \cdot 1 = 2\pi[/tex]
Det skjønner jeg veldig godt.
Bruk så mye tid du kan, så går det deg vel.
Du så sikkert at youtube er packed med informasjon også? Han kisen som har de filmene der, han har jo over 500 stk i sentrale emner.
Bruk så mye tid du kan, så går det deg vel.

Jeg kjeder meg så jeg tenkte jeg kunne ta en liten innføring i trigonometri. Jeg er langt fra noen ekspert, men jeg kan jo dele det jeg vet.
Ok, jeg går utfra at du vet hva som er motstående katet osv så det gidder jeg ikke ta med. Ivertfall:
[tex]sin=\frac{motstaende}{hypotenus}[/tex]
[tex]cos=\frac{hosliggende}{hypotenus}[/tex]
[tex]tan=\frac{motstaende}{hosliggende}=\frac{sin}{cos}[/tex]
Alt du trenger å huske er at cos er hos og tan er sin/cos.
No viser jeg kun med sin, men prinsippet er det samme for alle.
Som du skjønner så er sin til en vinkel forholdet mellom to sider. Så hvis man vet sin til en vinkel og en side kan man finne den andre siden.
Siden sin = mot/hyp kan vi omgjøre det til f.eks. mot = sin[tex]\cdot[/tex]hyp med vanlige ligningsregler.
La oss si at vi har en vinkel på 30 grader og en side på 4 cm. Så setter vi det bare inn: [tex]x = sin30\cdot4[/tex] der x er en annen side.
Sin til 30 = 0.5 så derfor blir x = 2. Altså er den andre siden 2 cm.
Merk at det avhenger hvilken sider og vinkler du vet i forhold til hvilken funksjon du kan bruke. Dette hadde kun funket hvis 4 cm siden var hypotenusen og vinkelen var mellom hypotenusen og hosliggende katet. Da hadde vi funnet den motstående kateten.
Den inverse funksjonen til sin er arcsin eller [tex]sin^{-1}[/tex]. Det betyr at hvis du vet forholdet mellom to sider kan du finne en vinkel.
Hvis vi tar det samme eksempelet så har vi en hypotenus på 4 cm og den motstående kateten på 2 cm. Så deler vi mot på hyp og får 0.5. Trykker [tex]sin^{-1}0.5[/tex] på kalkulatoren og får 30.
Så sin gir ett forhold av en vinkel, mens [tex]sin^{-1}[/tex] gir en vinkel av et forhold.
Sorry hvis det ble litt mye og innviklet. Det kan være ganske vanskelig i begynnelsen, men når du først kommer inn i det så går det greit. Lykke til ihvertfall
Ok, jeg går utfra at du vet hva som er motstående katet osv så det gidder jeg ikke ta med. Ivertfall:
[tex]sin=\frac{motstaende}{hypotenus}[/tex]
[tex]cos=\frac{hosliggende}{hypotenus}[/tex]
[tex]tan=\frac{motstaende}{hosliggende}=\frac{sin}{cos}[/tex]
Alt du trenger å huske er at cos er hos og tan er sin/cos.
No viser jeg kun med sin, men prinsippet er det samme for alle.
Som du skjønner så er sin til en vinkel forholdet mellom to sider. Så hvis man vet sin til en vinkel og en side kan man finne den andre siden.
Siden sin = mot/hyp kan vi omgjøre det til f.eks. mot = sin[tex]\cdot[/tex]hyp med vanlige ligningsregler.
La oss si at vi har en vinkel på 30 grader og en side på 4 cm. Så setter vi det bare inn: [tex]x = sin30\cdot4[/tex] der x er en annen side.
Sin til 30 = 0.5 så derfor blir x = 2. Altså er den andre siden 2 cm.
Merk at det avhenger hvilken sider og vinkler du vet i forhold til hvilken funksjon du kan bruke. Dette hadde kun funket hvis 4 cm siden var hypotenusen og vinkelen var mellom hypotenusen og hosliggende katet. Da hadde vi funnet den motstående kateten.
Den inverse funksjonen til sin er arcsin eller [tex]sin^{-1}[/tex]. Det betyr at hvis du vet forholdet mellom to sider kan du finne en vinkel.
Hvis vi tar det samme eksempelet så har vi en hypotenus på 4 cm og den motstående kateten på 2 cm. Så deler vi mot på hyp og får 0.5. Trykker [tex]sin^{-1}0.5[/tex] på kalkulatoren og får 30.
Så sin gir ett forhold av en vinkel, mens [tex]sin^{-1}[/tex] gir en vinkel av et forhold.
Sorry hvis det ble litt mye og innviklet. Det kan være ganske vanskelig i begynnelsen, men når du først kommer inn i det så går det greit. Lykke til ihvertfall