2 Punkter, avstand

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mathme
Fermat
Fermat

Vi har to punkter A og B

A(t,t+2,2t-3) og B(t-4,2t,t+1)

Bestem avstanden mellom punktene når de ligger like langt fra xz planet. Finner du mer enn en løsning ?

t+2 = 2t => 2t-t-2=0 => t= 2

A=(2,4,1) og B= (-2,4,3)

|AB| = [symbol:rot] (-4^2+2^2) = 4,47

Men HVA ER DEN ANDRE LØSNINGEN ??? Jeg forstå ikke :?:

+ hva er den minst mulige avstanden mellom punktene ? :cry: Hvordan skal jeg tenke :?:
fiasco
mathme
Fermat
Fermat

Ojj.. ingen som forstår ? :S:S
fiasco
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta

Hva med t+2=-2t? Altså at punktene ligger på hver sin side av xz-planet, og har "motsatte" y-koordinater. Betingelsen "punktene skal ligge like langt fra xz-planet betyr bare at absoluttverdien til y-koordinatene skal være like.

Den minst mulige avstanden mellom to punkter er det samme som avstanden mellom to punkter. Her er det bare å mate inn opplysningene i avstandsformelen mellom to punkter i rommet. Er uttrykket under rottegnet (radikanden) en funksjon av en variabel, t i ditt tilfelle, kan du derivere for å finne bunnpunktet til funksjonen, gitt at det har et da. Det har det i ditt tilfelle.
mathme
Fermat
Fermat

BMB wrote:Hva med t+2=-2t? Altså at punktene ligger på hver sin side av xz-planet, og har "motsatte" y-koordinater. Betingelsen "punktene skal ligge like langt fra xz-planet betyr bare at absoluttverdien til y-koordinatene skal være like.

Den minst mulige avstanden mellom to punkter er det samme som avstanden mellom to punkter. Her er det bare å mate inn opplysningene i avstandsformelen mellom to punkter i rommet. Er uttrykket under rottegnet (radikanden) en funksjon av en variabel, t i ditt tilfelle, kan du derivere for å finne bunnpunktet til funksjonen, gitt at det har et da. Det har det i ditt tilfelle.
Det tok meg 3 timer før jeg endelig forstod det du mener, tusen takk m8, tusen takk drit bra forklart.. takker alle på matematikk.net.. beste altså.. til og med læreren min er ikke på dere nivå! !!

:D
fiasco
Post Reply