Page 1 of 1

Regneregler

Posted: 29/08-2008 11:43
by Wentworth
Hva forteller regelen her?

[tex]6-5(\frac{2}{3}+\frac{4}{7}-\frac{1}{5}=[/tex]?

Hva gjør man med tallet 6 og hva gjør man med tallet 5 ?

Re: Regneregler

Posted: 29/08-2008 12:17
by Janhaa
Wentworth wrote:Hva forteller regelen her?
[tex]6-5(\frac{2}{3}+\frac{4}{7}-\frac{1}{5}=[/tex]?
Hva gjør man med tallet 6 og hva gjør man med tallet 5 ?
Reglene sier;

la 6-tallet stå, og multipliser 5 inn i parentesen.
og felles nevner, kan hende...
vanlig algebra Mr. Ww

Posted: 29/08-2008 14:27
by Wentworth
Ok,da kommer jeg til dette utrykket;

[tex]6-(\frac{26 \cdot 5}{21}-\frac{5}{5})[/tex]

Hva er det om å gjøre her?

Posted: 29/08-2008 14:36
by zell
Trekke sammen!

Posted: 29/08-2008 14:37
by mepe
fortsett med fellesnevner ... så du kan regne videre .... og til sist ende opp med een brøk

Re: Regneregler

Posted: 29/08-2008 14:43
by MatteNoob
Janhaa: Han kan ikke vanlig algebra, han har hoppet over det. Bra at han endelig har innsett at det er viktig å kunne.

Wentworth wrote:Hva forteller regelen her?

[tex]6-5\left(\frac{2}{3}+\frac{4}{7}-\frac{1}{5}\right)=[/tex]?

Hva gjør man med tallet 6 og hva gjør man med tallet 5 ?
Jeg hadde gjort det slik:
1. Finn fellesnevner for brøkene i parentesen.

[tex]3\cdot 7 \cdot 5 = 105[/tex]

[tex]6-5\left(\frac{(2\cdot 35) + (4\cdot 15) - (1\cdot 21)}{105}\right)[/tex]

[tex]6-5\left(\frac{70+60-21}{105}\right)[/tex]

[tex]6-5\left(\frac{109}{105}\right)[/tex]

2. Multipliserer brøken med -5 og forkorter
[tex]6+\left(\frac{-\cancel 5 \cdot 109}{\cancel 5 \cdot 21}\right) \\ \, \\ 6 - \frac{109}{21}[/tex]

3. Utvid sekstallet og regn ut.

Posted: 29/08-2008 18:22
by Wentworth
Siden det var uekte brøk i parentes så kommer det et pluss tegn mellom 6 og brøken i parentes lenger der nede i teksten din. Det er helt utmerket forklart og setter pris på dette mattenoob :) .

Ja, det var jammen på tide at jeg lærte meg grunnleggende algebra først ,hehe :roll:

Takk for at dere hjelper meg på vei! 8-)

Posted: 29/08-2008 18:34
by MatteNoob
Wentworth wrote:Siden det var uekte brøk i parentes så kommer det et pluss tegn mellom 6 og brøken i parentes lenger der nede i teksten din. Det er helt utmerket forklart og setter pris på dette mattenoob :) .
Ikke for å være nedlatende, men at du trenger ikke forsøke å overbevise meg om at du har forstått ting, ved å anvende matematiske ord.

At den er uekte, har nemlig ikke noe med pluss å gjøre. Det er simpelten fordi jeg multipliserer med (-5) og da blir + stående igjen.

Jeg kunne multiplisert med 5, latt (-1) stå igjen og dermed sluppet å sette +. Husk at brøkstreken fungerer som en parentes.

Ellers er det bare hyggelig å være til hjelp :)

Posted: 29/08-2008 23:09
by Wentworth
At den er uekte, har nemlig ikke noe med pluss å gjøre. Det er simpelten fordi jeg multipliserer med (-5) og da blir + stående igjen.


Jeg forstår det mattenoob. :)

Jeg påpeker bare at en uekte brøk har telleren høyere enn nevneren.

[tex]6(\frac{-5 \cdot 109}{5 \cdot 21}[/tex]Her er det lett å tro at det er multiplikasjonstegn etter tallet 6, men det riktige er som du skrev [tex]6+(\frac{-5 \cdot 109}{5 \cdot 21}[/tex]

Jeg har sett uekte brøk der det ikke er noe plusstegn mellom det hele tallet og brøken fordi det er en uekte brøk. Og da er det som sagt lett å tro at det er multiplikasjonstegn ,men det er plusstegnet som er det riktige.

Prøver bare å forstå det så godt det lar seg gjøre, håper det er til hjelp for andre gjestene her også. :)

Jeg kommer helt sikkert med flere lignende oppgaver, godt å ha mattenooben her blant oss. 8-)

Posted: 29/08-2008 23:11
by MatteNoob
Du er søt.