Hva forteller regelen her?
[tex]6-5(\frac{2}{3}+\frac{4}{7}-\frac{1}{5}=[/tex]?
Hva gjør man med tallet 6 og hva gjør man med tallet 5 ?
Regneregler
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Reglene sier;Wentworth wrote:Hva forteller regelen her?
[tex]6-5(\frac{2}{3}+\frac{4}{7}-\frac{1}{5}=[/tex]?
Hva gjør man med tallet 6 og hva gjør man med tallet 5 ?
la 6-tallet stå, og multipliser 5 inn i parentesen.
og felles nevner, kan hende...
vanlig algebra Mr. Ww
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa: Han kan ikke vanlig algebra, han har hoppet over det. Bra at han endelig har innsett at det er viktig å kunne.
1. Finn fellesnevner for brøkene i parentesen.
[tex]3\cdot 7 \cdot 5 = 105[/tex]
[tex]6-5\left(\frac{(2\cdot 35) + (4\cdot 15) - (1\cdot 21)}{105}\right)[/tex]
[tex]6-5\left(\frac{70+60-21}{105}\right)[/tex]
[tex]6-5\left(\frac{109}{105}\right)[/tex]
2. Multipliserer brøken med -5 og forkorter
[tex]6+\left(\frac{-\cancel 5 \cdot 109}{\cancel 5 \cdot 21}\right) \\ \, \\ 6 - \frac{109}{21}[/tex]
3. Utvid sekstallet og regn ut.
Jeg hadde gjort det slik:Wentworth wrote:Hva forteller regelen her?
[tex]6-5\left(\frac{2}{3}+\frac{4}{7}-\frac{1}{5}\right)=[/tex]?
Hva gjør man med tallet 6 og hva gjør man med tallet 5 ?
1. Finn fellesnevner for brøkene i parentesen.
[tex]3\cdot 7 \cdot 5 = 105[/tex]
[tex]6-5\left(\frac{(2\cdot 35) + (4\cdot 15) - (1\cdot 21)}{105}\right)[/tex]
[tex]6-5\left(\frac{70+60-21}{105}\right)[/tex]
[tex]6-5\left(\frac{109}{105}\right)[/tex]
2. Multipliserer brøken med -5 og forkorter
[tex]6+\left(\frac{-\cancel 5 \cdot 109}{\cancel 5 \cdot 21}\right) \\ \, \\ 6 - \frac{109}{21}[/tex]
3. Utvid sekstallet og regn ut.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Siden det var uekte brøk i parentes så kommer det et pluss tegn mellom 6 og brøken i parentes lenger der nede i teksten din. Det er helt utmerket forklart og setter pris på dette mattenoob
.
Ja, det var jammen på tide at jeg lærte meg grunnleggende algebra først ,hehe
Takk for at dere hjelper meg på vei!

Ja, det var jammen på tide at jeg lærte meg grunnleggende algebra først ,hehe

Takk for at dere hjelper meg på vei!

Ikke for å være nedlatende, men at du trenger ikke forsøke å overbevise meg om at du har forstått ting, ved å anvende matematiske ord.Wentworth wrote:Siden det var uekte brøk i parentes så kommer det et pluss tegn mellom 6 og brøken i parentes lenger der nede i teksten din. Det er helt utmerket forklart og setter pris på dette mattenoob.
At den er uekte, har nemlig ikke noe med pluss å gjøre. Det er simpelten fordi jeg multipliserer med (-5) og da blir + stående igjen.
Jeg kunne multiplisert med 5, latt (-1) stå igjen og dermed sluppet å sette +. Husk at brøkstreken fungerer som en parentes.
Ellers er det bare hyggelig å være til hjelp

Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
At den er uekte, har nemlig ikke noe med pluss å gjøre. Det er simpelten fordi jeg multipliserer med (-5) og da blir + stående igjen.
Jeg forstår det mattenoob.

Jeg påpeker bare at en uekte brøk har telleren høyere enn nevneren.
[tex]6(\frac{-5 \cdot 109}{5 \cdot 21}[/tex]Her er det lett å tro at det er multiplikasjonstegn etter tallet 6, men det riktige er som du skrev [tex]6+(\frac{-5 \cdot 109}{5 \cdot 21}[/tex]
Jeg har sett uekte brøk der det ikke er noe plusstegn mellom det hele tallet og brøken fordi det er en uekte brøk. Og da er det som sagt lett å tro at det er multiplikasjonstegn ,men det er plusstegnet som er det riktige.
Prøver bare å forstå det så godt det lar seg gjøre, håper det er til hjelp for andre gjestene her også.

Jeg kommer helt sikkert med flere lignende oppgaver, godt å ha mattenooben her blant oss.

Du er søt.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.