Regneregler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Wentworth
Riemann
Riemann
Posts: 1521
Joined: 08/04-2007 15:47
Location: Oslo

Hva forteller regelen her?

[tex]6-5(\frac{2}{3}+\frac{4}{7}-\frac{1}{5}=[/tex]?

Hva gjør man med tallet 6 og hva gjør man med tallet 5 ?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Posts: 8552
Joined: 21/08-2006 03:46
Location: Grenland

Wentworth wrote:Hva forteller regelen her?
[tex]6-5(\frac{2}{3}+\frac{4}{7}-\frac{1}{5}=[/tex]?
Hva gjør man med tallet 6 og hva gjør man med tallet 5 ?
Reglene sier;

la 6-tallet stå, og multipliser 5 inn i parentesen.
og felles nevner, kan hende...
vanlig algebra Mr. Ww
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Wentworth
Riemann
Riemann
Posts: 1521
Joined: 08/04-2007 15:47
Location: Oslo

Ok,da kommer jeg til dette utrykket;

[tex]6-(\frac{26 \cdot 5}{21}-\frac{5}{5})[/tex]

Hva er det om å gjøre her?
zell
Guru
Guru
Posts: 1777
Joined: 09/02-2007 15:46
Location: Trondheim

Trekke sammen!
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Posts: 296
Joined: 05/06-2008 09:03

fortsett med fellesnevner ... så du kan regne videre .... og til sist ende opp med een brøk
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Janhaa: Han kan ikke vanlig algebra, han har hoppet over det. Bra at han endelig har innsett at det er viktig å kunne.

Wentworth wrote:Hva forteller regelen her?

[tex]6-5\left(\frac{2}{3}+\frac{4}{7}-\frac{1}{5}\right)=[/tex]?

Hva gjør man med tallet 6 og hva gjør man med tallet 5 ?
Jeg hadde gjort det slik:
1. Finn fellesnevner for brøkene i parentesen.

[tex]3\cdot 7 \cdot 5 = 105[/tex]

[tex]6-5\left(\frac{(2\cdot 35) + (4\cdot 15) - (1\cdot 21)}{105}\right)[/tex]

[tex]6-5\left(\frac{70+60-21}{105}\right)[/tex]

[tex]6-5\left(\frac{109}{105}\right)[/tex]

2. Multipliserer brøken med -5 og forkorter
[tex]6+\left(\frac{-\cancel 5 \cdot 109}{\cancel 5 \cdot 21}\right) \\ \, \\ 6 - \frac{109}{21}[/tex]

3. Utvid sekstallet og regn ut.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Wentworth
Riemann
Riemann
Posts: 1521
Joined: 08/04-2007 15:47
Location: Oslo

Siden det var uekte brøk i parentes så kommer det et pluss tegn mellom 6 og brøken i parentes lenger der nede i teksten din. Det er helt utmerket forklart og setter pris på dette mattenoob :) .

Ja, det var jammen på tide at jeg lærte meg grunnleggende algebra først ,hehe :roll:

Takk for at dere hjelper meg på vei! 8-)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Wentworth wrote:Siden det var uekte brøk i parentes så kommer det et pluss tegn mellom 6 og brøken i parentes lenger der nede i teksten din. Det er helt utmerket forklart og setter pris på dette mattenoob :) .
Ikke for å være nedlatende, men at du trenger ikke forsøke å overbevise meg om at du har forstått ting, ved å anvende matematiske ord.

At den er uekte, har nemlig ikke noe med pluss å gjøre. Det er simpelten fordi jeg multipliserer med (-5) og da blir + stående igjen.

Jeg kunne multiplisert med 5, latt (-1) stå igjen og dermed sluppet å sette +. Husk at brøkstreken fungerer som en parentes.

Ellers er det bare hyggelig å være til hjelp :)
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Wentworth
Riemann
Riemann
Posts: 1521
Joined: 08/04-2007 15:47
Location: Oslo

At den er uekte, har nemlig ikke noe med pluss å gjøre. Det er simpelten fordi jeg multipliserer med (-5) og da blir + stående igjen.


Jeg forstår det mattenoob. :)

Jeg påpeker bare at en uekte brøk har telleren høyere enn nevneren.

[tex]6(\frac{-5 \cdot 109}{5 \cdot 21}[/tex]Her er det lett å tro at det er multiplikasjonstegn etter tallet 6, men det riktige er som du skrev [tex]6+(\frac{-5 \cdot 109}{5 \cdot 21}[/tex]

Jeg har sett uekte brøk der det ikke er noe plusstegn mellom det hele tallet og brøken fordi det er en uekte brøk. Og da er det som sagt lett å tro at det er multiplikasjonstegn ,men det er plusstegnet som er det riktige.

Prøver bare å forstå det så godt det lar seg gjøre, håper det er til hjelp for andre gjestene her også. :)

Jeg kommer helt sikkert med flere lignende oppgaver, godt å ha mattenooben her blant oss. 8-)
MatteNoob
Riemann
Riemann
Posts: 1634
Joined: 08/01-2008 14:53
Location: matematikk.net :)

Du er søt.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Post Reply