Jeg skjønner ingenting av dette;
Finn t når:
q = a/t^2
Formelregning
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Her må du fram med algebraforståelsen Du har lov til å gjøre det samme på begge sidene av parentesene. Hvordan kan du klare å isolere t på en av sidene? Hvis du ikke skjønner noenting, er det kanskje lurt å gå tilbake til algebradelen av matteboken og lese deg opp fra starten av.
Last edited by daofeishi on 30/08-2008 13:57, edited 1 time in total.
BMB, det du gjorde på 2. rad var å gange begge sidene med t^2 for å fjerne t^2 på høyre side?
men hva gjorde du når du flyttet q over til høyre siden? hvorfor ble det på en måte ikke a-q mens a/q?
tusen takk for hjelpen så langt
begynner å skjønne litt nå.
men hva gjorde du når du flyttet q over til høyre siden? hvorfor ble det på en måte ikke a-q mens a/q?
tusen takk for hjelpen så langt

Ikke tenk på det som «flytte over», tenk heller på det som å dele på [tex]q[/tex] på begge sider.Zlatan wrote:[...] men hva gjorde du når du flyttet q over til høyre siden? hvorfor ble det på en måte ikke a-q mens a/q? [...]
[tex]q \cdot t^2=a[/tex]
[tex]\frac{q \cdot t^2}{q} = \frac aq[/tex]
[tex]\frac{\cancel{q \cdot} t^2}{\cancel{q}} = \frac aq[/tex]
[tex]t^2 = \frac aq[/tex]
[tex]t = \pm \sqrt{\frac aq}[/tex]
Last edited by Emilga on 30/08-2008 14:03, edited 1 time in total.
Hvis du har begynt å forstå det, så kan du jo ta denne
Finn v av formelen:
[tex]r=\frac{mv}{qB}[/tex]
Finn v av formelen:
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
huff, den er for vanskelig. Beklager.MatteNoob wrote:Hvis du har begynt å forstå det, så kan du jo ta denne
Finn v av formelen:
Men som daofeishi sa, jeg skal begynne å lese alt på nytt.
er det noen steder her hvor jeg kan lese om algebraformelen?
Helt øverst er det en Klassetrinn-knapp. Trykk på den og let litt til du finner det du vil ha. 

Hvis du kan engelsk, er det mange steder du kan lese. Hvis du vil ha det i norsk, er det nokså begrenset. Et søk på www.google.no gir ofte svar.. eller eventuelt kan du selvfølgelig sjekke/søke matematikk.net -utrolig mye nyttig herZlatan wrote:huff, den er for vanskelig. Beklager.MatteNoob wrote:Hvis du har begynt å forstå det, så kan du jo ta denne
Finn v av formelen:
Men som daofeishi sa, jeg skal begynne å lese alt på nytt.
er det noen steder her hvor jeg kan lese om algebraformelen?

fiasco