Hei!
Vet ikke helt om jeg la denne tråden på riktig sted nå, så beklager hvis det ble feil.
Jeg har kommet til en oppgave som får meg til å rive ut håret. Den lyder som følger: I en eske er det 2 røde og 4 blå stener. Hvis man trekker to stener etter hverandre, uten tilbakelegging, hva er sannsynligheten for at det blir en rød sten på andre trekket?
Jeg er ikke spesielt flink i matte. Prøvde meg med et tre-diagram, og regnet ut to ulike sannsynligheter basert på om første trekket blir rødt eller blått. Men så vidt jeg kan se vil oppgaven ha svar på sannsynligheten for rød sten på andre trekker, uavhengig av hvilken farge det ble på første trekket? Hvilken formel må jeg bruke, og hvordan må man tenke?
Mange takk.
Sannsynlighet
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Guru
Ikke så dumt å tegne et tre, men noe i regninga har kanskje gått galt?
Du kan få rød i andre trekket på 2 måter: RødRød og BlåRød. Hvis du beregner sannsynlighetene for disse hver for seg og legger sammen, er du nok i mål.
Du kan få rød i andre trekket på 2 måter: RødRød og BlåRød. Hvis du beregner sannsynlighetene for disse hver for seg og legger sammen, er du nok i mål.