Denne oppgaven er ganske interessant!
Vi har gitt vektorene [tex]u = [1,0,0][/tex] og [tex]v = [cos \alpha, sin \alpha,0][/tex], der [tex]\alpha[/tex] er større eller lik [tex]0[/tex] mindre eller lik [tex]180 [/tex]grader.
a) Hva er [tex]|u| [/tex] og [tex]|v|[/tex] ?
[tex]|u| = sqrt{1^2} = 1[/tex]
[tex]|v| = sqrt{cos^2\alpha+sin^2\alpha} = 1[/tex]
b) Vis at vinkelen mellom [tex]u[/tex] og [tex]v[/tex] er [tex]\alpha[/tex].
[tex]u \cdot v = |u| \cdot |v| \cdot cos\alpha[/tex]
[tex]1 \cdot cos\alpha + 0 \cdot sin\alpha + 0 \cdot 0 = |u| \cdot |v| \cdot cos\alpha[/tex]
[tex]cos\alpha = \frac {cos\alpha}{|u| \cdot |v|}[/tex]
[tex]= cos\alpha = cos\alpha[/tex]
[tex]= \alpha = \alpha[/tex]
c)Hva blir u [tex]\times[/tex] v
[tex] ex (0 \cdot 0) - (0 \cdot sin\alpha) + ey(0 \cdot cos\alpha)-(1 \cdot 0) + ez (1 \cdot sin\alpha) - (0 \cdot cos\alpha)[/tex]
[tex]= [0,0,sin\alpha][/tex]
d) Hvordan stemmer svarene ovenfor med formelen [tex]|u \times v| = |u| \cdot |v| \cdot sin\alpha[/tex], der [tex]\alpha[/tex] er vinkelen mellom [tex]u [/tex]og [tex]v[/tex] ?
Har jeg svart på a, b og c riktig ? .. Hva med d ? Jeg forstår ingenting av den , håper noen kan hjelpe. (dette blir vel tatt opp i morgen, men legger det ut nå før jeg legger meg)
Takk
Interessant Oppg
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
a og b, ser riktige ut.
[tex]|\vec u \times \vec v| = |\vec u | \cdot |\vec v | \cdot sin(\alpha) = 1 \cdot 1 \cdot sin(\alpha) = sin(\alpha)[/tex]
Enhetsvektorene kan du f.eks. skrive slik \vec{e_x}, ellers ser det rett ut.mathme wrote:c)Hva blir u [tex]\times[/tex] v
[tex] ex (0 \cdot 0) - (0 \cdot sin\alpha) + ey(0 \cdot cos\alpha)-(1 \cdot 0) + ez (1 \cdot sin\alpha) - (0 \cdot cos\alpha)[/tex]
Ganske greit, egentlig:mathme wrote: d) Hvordan stemmer svarene ovenfor med formelen [tex]|u \times v| = |u| \cdot |v| \cdot sin\alpha[/tex], der [tex]\alpha[/tex] er vinkelen mellom [tex]u [/tex]og [tex]v[/tex] ?
[tex]|\vec u \times \vec v| = |\vec u | \cdot |\vec v | \cdot sin(\alpha) = 1 \cdot 1 \cdot sin(\alpha) = sin(\alpha)[/tex]
haha, så lett var det faktisk, tusen takk EmomilolEmomilol wrote:a og b, ser riktige ut.
Enhetsvektorene kan du f.eks. skrive slik \vec{e_x}, ellers ser det rett ut.mathme wrote:c)Hva blir u [tex]\times[/tex] v
Ganske greit, egentlig:mathme wrote: d) Hvordan stemmer svarene ovenfor med formelen [tex]|u \times v| = |u| \cdot |v| \cdot sin\alpha[/tex], der [tex]\alpha[/tex] er vinkelen mellom [tex]u [/tex]og [tex]v[/tex] ?

fiasco