Hei
Jeg prøver å utvide min horisont, og forsøker å finne avstanden mellom punktet [tex]P=(3,2,4)[/tex] og planet [tex]2x-4y-z=0[/tex]. Så jeg har valgt meg tre punkter på planet (Jeg går ut ifra at dette er nødvendig, da vi opererer i tre dimensjoner.) [tex]A=(3,2,-2)[/tex], [tex]B=(0,1,-4)[/tex] og [tex]C=(4,4,-8)[/tex].
Nå gjør jeg nok en antagelse: Jeg antar at vektoren som går fra P og treffer vinkelrett ned på planet kan gis ved [tex]\vec{PX}=\vec{PA}+k\cdot\vec{AB}+m\cdot\vec{AC}[/tex]. Da blir [tex]\vec{PX}=[m-3k,m-k,-6-6m-2k][/tex]. Siden [tex]\vec{PX}[/tex] står vinkelrett på planet får vi ligningssettet
[tex]1: \, -3m+9k-m+k+12+12m+4k=0 \\ 2: \, m-3k+m-k+36+36m+12k=0 \\ 1: \, k=-\frac67-\frac47m \\ 2: \, k=-8-\frac{19}{4}m \\ 8-\frac67=\left(\frac47-\frac{19}{4}\right)m \\ m=-\frac{200}{117} \\ k=\frac{14}{117}[/tex]
Altså blir [tex]\vec{PX}=\left[-\frac{242}{117},-\frac{214}{117},\frac{470}{117}\right][/tex]
Da gjenstår det kun å sette prøve på svaret.
[tex]-\frac{242}{117}\cdot -3-\frac{214}{117}\cdot-1+\frac{470}{117}\cdot -2=0 \\ -\frac{242}{117}\cdot 1-\frac{214}{117}\cdot1+\frac{470}{117}\cdot -6=-28[/tex]
Det ser ut som vektoren [tex]\vec{PX}[/tex] står vinkelrett på [tex]\vec{AB}[/tex], men ikke på [tex]\vec{AC}[/tex].
Desverre klarer jeg ikke å se hva jeg har gjort feil? Kan dere hjelpe meg?
På forhånd takk.
Avstand mellom punkt og plan
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hvis PX står vinkelrett på både [tex]AB[/tex] og [tex]AC[/tex], må [tex]AB \times AC = XP[/tex]
Enig ?
Vel,
[tex]AB \times AC = [6--4.-2-18,-6+1] = [10,20,5][/tex]
[tex]XP = -PX[/tex]
[tex][10,20,5] = [3k-m,k-3,6m+6+2k] [/tex]
[tex]3k-m = 10[/tex]
[tex]k-3=20[/tex]
[tex]6+2k = 5[/tex]
Rett meg hvis jeg tenker HELT feil nå..
Vi har også det at hvis XP er vinkelrett på planet er:
[tex]n=[2,-4,-1] \cdot XP = 0[/tex]
Enig ?
Vel,
[tex]AB \times AC = [6--4.-2-18,-6+1] = [10,20,5][/tex]
[tex]XP = -PX[/tex]
[tex][10,20,5] = [3k-m,k-3,6m+6+2k] [/tex]
[tex]3k-m = 10[/tex]
[tex]k-3=20[/tex]
[tex]6+2k = 5[/tex]
Rett meg hvis jeg tenker HELT feil nå..

Vi har også det at hvis XP er vinkelrett på planet er:
[tex]n=[2,-4,-1] \cdot XP = 0[/tex]
Last edited by mathme on 12/09-2008 22:23, edited 1 time in total.
fiasco
-
- Euler
Strengt tatt er vel en normalvektor til planet gitt i ligningen? Normalvektorens komponenter er jo lik koeffisientene foran x, y, og z. Normalvektoren til dette planet er altså [2,-4,1] (som du ser er parallell med din vektor mathme, hvis du hadde fått rett fortegn på y-komponenten).
Jeg er imidlertid litt interessert selv i å vite hvorfor det å sette opp at PX * AB = 0 og PX * AC = 0 ikke fører frem. Hva er forklaringen på dette?
Edit: svarer til matme her ..
Jeg er imidlertid litt interessert selv i å vite hvorfor det å sette opp at PX * AB = 0 og PX * AC = 0 ikke fører frem. Hva er forklaringen på dette?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Altså avstanden fra et punkt til et plan... hvis P til X på planet skal stå vinkelrett på begge vektorene som utspenner planet, må PX altså være vinkelrett på normalvektoren til planet!! Er det ikke riktig ? Kan man ikke gå ut i fra denne definisjonen ?BMB wrote:Har ikke sett gjennom alt. Men merker meg at [tex]\vec{AC}=[1,2,-6][/tex]
...
Se litt nærmere på uttrykket for [tex]\vec{PX}[/tex].
fiasco
Derfor er det nødvendig å opperere med normalvektoren n= [2,-4,1] siden den definerer hele planets retning, og for at PX skal stå vinkelrett på planet må PX * n =0... ville det føre frem ?Vektormannen wrote:Strengt tatt er vel en normalvektor til planet gitt i ligningen? Normalvektorens komponenter er jo lik koeffisientene foran x, y, og z. Normalvektoren til dette planet er altså [2,-4,1] (som du ser er parallell med din vektor mathme, hvis du hadde fått rett fortegn på y-komponenten).
fiasco
-
- Euler
Hvis PX * n = 0 vil det bety at PX er parallell med planet. Det er vel ikke akkurat ønskelig. Hvis PX er parallell med n, derimot ...
For det kan faktisk være slik at vektoren fra punktet P ned på X i planet, treffer ikke de to vektorene som spenner ut planet, men at den treffer midt i planet eller noe... MEN hvis den treffer midti planet, så er det jo samme sak, altså man kan jo dekomponere de to vektorene som spenner planet ikke sant ? ... dette var vanskelig å forstå, hvorfor funker det ikke ?
fiasco
hmm, var det ikke ortogonalitet da?Vektormannen wrote:Hvis PX * n = 0 vil det bety at PX er parallell med planet. Det er vel ikke akkurat ønskelig. Hvis PX er parallell med n, derimot ...
[tex] \vec{u} \cdot \vec{v} = 0 [/tex]<=> [tex]\vec{u}[/tex] vinkelrett på [tex] \vec{v} [/tex]
fiasco
Denne formelen kan du bruke for å finne avstanden mellom et punkt og et plan:
[tex]d = \frac{|a \cdot x_0 + b \cdot y_0 + c \cdot z_0 +d|}{\sqrt{a^2+b^2+c^2}}[/tex]
Der punktet har koordinatene [tex](x_0, y_0, z_0)[/tex] og planet har likningen [tex]ax+bx+cx+d=0[/tex]
Utledningen av denne formelen finner du i de fleste mattebøkene som brukes i vgs.
Jeg har tidligere presentert denne formelen, og har da fått høre. "Drit i formelen, prøv å forstå hvordan du kan regne det ut" o.l.
Slike ting får stå for den som uttaler seg slik. Man kan vel få den forståelsen som trengs med å studere utledninga av denne formelen...
[tex]d = \frac{|a \cdot x_0 + b \cdot y_0 + c \cdot z_0 +d|}{\sqrt{a^2+b^2+c^2}}[/tex]
Der punktet har koordinatene [tex](x_0, y_0, z_0)[/tex] og planet har likningen [tex]ax+bx+cx+d=0[/tex]
Utledningen av denne formelen finner du i de fleste mattebøkene som brukes i vgs.
Jeg har tidligere presentert denne formelen, og har da fått høre. "Drit i formelen, prøv å forstå hvordan du kan regne det ut" o.l.
Slike ting får stå for den som uttaler seg slik. Man kan vel få den forståelsen som trengs med å studere utledninga av denne formelen...

-
- Euler
Jo, men n står jo normalt på planet, og hvis PX skal stå normalt på planet må jo PX være parallell med n, ikke stå vinkelrett på n.mathme wrote:hmm, var det ikke ortogonalitet da?Vektormannen wrote:Hvis PX * n = 0 vil det bety at PX er parallell med planet. Det er vel ikke akkurat ønskelig. Hvis PX er parallell med n, derimot ...
[tex] \vec{u} \cdot \vec{v} = 0 [/tex]<=> [tex]\vec{u}[/tex] vinkelrett på [tex] \vec{v} [/tex]
WÆÆÆÆÆ !!! Du har rett, hva i Guds navn tenkte jeg på ? hahahahaVektormannen wrote:Jo, men n står jo normalt på planet, og hvis PX skal stå normalt på planet må jo PX være parallell med n, ikke stå vinkelrett på n.mathme wrote:hmm, var det ikke ortogonalitet da?Vektormannen wrote:Hvis PX * n = 0 vil det bety at PX er parallell med planet. Det er vel ikke akkurat ønskelig. Hvis PX er parallell med n, derimot ...

fiasco
Du har helt rett ettam, så litt lengre frem i boka og her ser jjeg enutledning til denne formelenettam wrote:Denne formelen kan du bruke for å finne avstanden mellom et punkt og et plan:

fiasco
haha, trodde det var espen som skrev det til meg, det var derfor jeg svarte på innlegget ditt. Sorry heheBMB wrote:Var det i det hele tatt noen som leste innlegget mitt? Espen sin metode er super den, han hadde bare slurva helt i begynnelsen med AC-vektor.

fiasco