mrcreosote wrote:Stemmer som du sier med retningsvektor.
Du bør tenke litt over hva ligninga for et plan egentlig forteller deg: Planet ditt over består av alle punkter (x,y,z) i rommet som tilfredsstiller ligninga 35x-19y+z+121=0. Et vilkårlig punkt (a,b,c) ligger altså i planet hvis og bare hvis 35a-19b+c+121=0. Men denne likheta er ekvivalent til -35a+19b-c-121=0, eller for den saks skyld -70a+38b-2c=242.
Det er viktig, og gjør ikke minst alt lettere, å forstå hva man holder på med og hvorfor man kan gjøre som man gjør.
Jeg forstår poenget ditt mrcreosote!
Et plan altså er jo definert med 3 punkter, to retningsvektore og et punkt som er utgangspunktet for de to retningsvektorene. Et tilfeldig punkt i planet er jo da gitt ved [x,y,z]=OA + tAB + sAC ...
Likningen for et plan tar derimot utgangspunktet i selve retningen til planet. Og for å kunne definere denne retningen så trenger vi minst et punkt i planet. Så vektoren fra det kjente punktet i planet til et ukjent (x,y,z) i planet er (a,b,c)-(x,y,z) hvor (a,b,c) er det kjente punktet. Videre vet vi jo at [x-a, y-b, z-c] er parallelt med planet, fordi begge disse punktene er I PLANET.. derfor vet vi også at det er en 90graders vinkel mellom [x-a,y-b,z-c] vektoren OG SELVE NORMALVEKTOREN!!! det betyr at [x-a,y-b,z-c] [tex]\cdot[/tex] [d,e,f] = 0 , hvor [d,e,f] er normalvektoren... og dette definerer likningen for planet, rett og slett..
Nå kan du selv vurdere om jeg har forstått det eller ei
Men en ting jeg har lurt på hele tiden er: er likningen for et plan bestemt ? Altså normalvektoren til planet og vektoren i planet er jo retningsvektorer begge to, dvs at vi kan gange alle leddene med et og samme tall, og få nøyaktig samme vektor... betyr det at likningen for et plan definerer planet i en uendelighet av punkter ?
Takk