Finne formel til følge. Nybegynner 3MX.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

lemonade
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 15
Joined: 14/09-2008 13:00
Location: Bergen

Hei!:-)

Skal finne en formel til denne følgen:

1, 4, 9, 16, 25

men greier ikke finne fornuft i kvotienten (k = ai/ai-1).. :?
Jeg går ut fra at den er geometrisk..
espen180
Gauss
Gauss
Posts: 2578
Joined: 03/03-2008 15:07
Location: Trondheim

Ser du noen spesiell egenskap tallene har?

Dessuten må du huske at ikke alle følger kan skrives som [tex]a_1+d(n-1)[/tex] eller [tex]a_1\cdot k^{n-1}[/tex].
lemonade
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 15
Joined: 14/09-2008 13:00
Location: Bergen

Takk for kjapt svar!:-)

Ser vel egentlig ikke noen veldig spes egenskap.. noe med 4 eller 8 og pluss/minus 1...? :lol:

Problemet er at dette skulle være en enkel oppgave, og jeg kan ikke huske å ha lært noe annet enn de formeloppbygningene du nevnte.. :?

Selv om jeg ser sammenhengen i en følge så jeg trenger uansett å lære(/påminnes) hvordan man regner ut dette..ellers vil det gå det for mye tid med i grubling når det kommer vanskelige følger..:-) Tips?
2357
Lagrange
Lagrange
Posts: 1180
Joined: 07/12-2007 22:08

Sett at jeg sier at [tex]1^{2}=1[/tex], ser du da mønsteret?
Emilga
Riemann
Riemann
Posts: 1552
Joined: 20/12-2006 19:21
Location: NTNU

Prøv for eksempel å tegn tallfølgen i boken din. [tex]a_1[/tex] har 1 prikk. [tex]a_2[/tex] har 4 prikker. [tex]a_3[/tex] har 9 prikker etc.

Se om du ser en sammenheng da.
lemonade
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 15
Joined: 14/09-2008 13:00
Location: Bergen

Jeeez! :lol:

Vel, hehe, nå ble hvertfall sammenhengen i følgen klart som blekk :P

Så da blir altså kvotienten i[sup]2[/sup] ,eller formelen a[sub]i[/sub] = i[sup]2[/sup]

Men, står fortsatt litt fast på hvordan jeg skulle ha regnet ut dette.. :roll:
Man må først finne differansen/vekstfaktoren lærte jeg.. den vil jo være rimelig diffus i dette tilfellet da, eller..? Sett at jeg kommer borti absurde tall, hva blir da fremgangsmåten?
Charlatan
Guru
Guru
Posts: 2499
Joined: 25/02-2007 17:19

Poenget med slike rekker er vel at man skal kunne kjenne igjen et mønster. Det er ingen fast fremgangsmåte.
2357
Lagrange
Lagrange
Posts: 1180
Joined: 07/12-2007 22:08

Ekstraspørsmål til lemonade; hva er summen av kvadratene?
lemonade
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 15
Joined: 14/09-2008 13:00
Location: Bergen

Takker for gode svar, føler jeg har kommet meg litt videre nå :wink:
2357 wrote:Ekstraspørsmål til lemonade; hva er summen av kvadratene?
Hm.. forstår deg riktig om du mener hvert enkelt kvadrat plusset med hverandre? Ikke vær så vrien da..! :lol:
Skal vi se.. .. :|

Av en eller annen grunn tror jeg, etter et dårlig forsøk, at kalkulatorens svar på 406901 er en smule feil siden jeg kommer til 55 med vanlig hoderegning.. æsj!
da kan ikke k skrives som i[sup]2[/sup]..! :shock:
Hmm! Hvordan gjør jeg egentlig om a[sub]i[/sub]=i[sup]2[/sup] til a[sub]i[/sub]=a[sub]1[/sub]*k[sup]i-1[/sup] ? :? klarer ikke se hvordan kvotienten/vekstfarten skal skrives i overnevnte tallfølge... :?:
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

Jarle10 wrote:Poenget med slike rekker er vel at man skal kunne kjenne igjen et mønster. Det er ingen fast fremgangsmåte.
og her er mønsteret: 3-5-7-9
altså 1+3 = 4 , 4+5 = 9 , og 9 +7 = 16 og 16+9 = 25

Begynner med økningen 3 og øker +2 for hver "ledd"...
fiasco
2357
Lagrange
Lagrange
Posts: 1180
Joined: 07/12-2007 22:08

mathme wrote:
Jarle10 wrote:Poenget med slike rekker er vel at man skal kunne kjenne igjen et mønster. Det er ingen fast fremgangsmåte.
og her er mønsteret: 3-5-7-9
altså 1+3 = 4 , 4+5 = 9 , og 9 +7 = 16 og 16+9 = 25

Begynner med økningen 3 og øker +2 for hver "ledd"...
Og dette er det samme som [tex]1^{2}[/tex], [tex]2^{2}[/tex], [tex]3^{2}[/tex], [tex]4^{2}[/tex], [tex]5^{2}[/tex].

Summen av kvadratene fra [tex]1^{2}[/tex] til [tex]n^{2}[/tex] er [tex]\frac{n(n+1)(2n+1)}{6}[/tex]
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

2357 wrote:
mathme wrote:
Jarle10 wrote:Poenget med slike rekker er vel at man skal kunne kjenne igjen et mønster. Det er ingen fast fremgangsmåte.
og her er mønsteret: 3-5-7-9
altså 1+3 = 4 , 4+5 = 9 , og 9 +7 = 16 og 16+9 = 25

Begynner med økningen 3 og øker +2 for hver "ledd"...
Og dette er det samme som [tex]1^{2}[/tex], [tex]2^{2}[/tex], [tex]3^{2}[/tex], [tex]4^{2}[/tex], [tex]5^{2}[/tex].

Summen av kvadratene fra [tex]1^{2}[/tex] til [tex]n^{2}[/tex] er [tex]\frac{n(n+1)(2n+1)}{6}[/tex]
Du har helt rett 2357, men en ting jeg lurer på, hvordan kommer du egentelig fram til: [tex]\frac{n(n+1)(2n+1)}{6}[/tex] ?
fiasco
lemonade
Pytagoras
Pytagoras
Posts: 15
Joined: 14/09-2008 13:00
Location: Bergen

mathme wrote:Du har helt rett 2357, men en ting jeg lurer på, hvordan kommer du egentelig fram til: [tex]\frac{n(n+1)(2n+1)}{6}[/tex] ?

Stiller meg her like undrende som mathme.. :shock:

Føler jeg har vært borti slik regning før..er det 2mx stoff?
mathme
Fermat
Fermat
Posts: 799
Joined: 16/01-2008 22:12

Slik jeg forstod det, har dette noe med induksjon å gjøre, og induksjon har vi ikke hatt ennå, det er hvertfall lenge til det :cry:
fiasco
Post Reply