Er dette lov ?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mathme
Fermat
Fermat

Hvis jeg har f.eks:

[tex]9x+6y+2z=0[/tex]

[tex]\frac{9x}{3} + \frac {6y}{3} + \frac{2z}{3} = \frac{0}{3} = 0[/tex]

[tex]3x+2y+ \frac{2z}{3} = 0[/tex]

[tex]3x + 2y + 2z = + 0 \cdot 3[/tex]

[tex]3x+2y+2z = 0[/tex]

Er det riktig å behandle en likning på denne måten :roll: , læreren ble i tvil og sa at han trodde det var mulig, men hva mener dere ?? :D
fiasco
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

Det går nok ikke. Du må gange 3 med alle leddene, og ikke bare det ene.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

mathme wrote:Hvis jeg har f.eks:
[tex]9x+6y+2z=0[/tex]
[tex]3x+2y+2z = 0[/tex]
Er det riktig å behandle en likning på denne måten :roll: , læreren ble i tvil og sa at han trodde det var mulig, men hva mener dere ?? :D
Hjælpe og trøste, ble lærer'n i tvil?
IKKE LOV
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
mathme
Fermat
Fermat

Gommle wrote:Det går nok ikke. Du må gange 3 med alle leddene, og ikke bare det ene.
Å ja, så du skal gange HELE venstre siden med 3 ja, akkuratt. Da kommer du velt tilbake til startpunktet hehe :lol:

Takk Gommle :D
fiasco
Gnome
Cayley
Cayley

Den siste der er jo feil ja, du må gange alle ledd med tre og ikke bare det ene, men regner med at det bare var en slurvefeil uansett.

Men den første der var korrekt. Hvis summen av tre tall er null, vil jo logisk nok summen av tredjedelene til tallene også bli null :)
mathme
Fermat
Fermat

Janhaa wrote:
mathme wrote:Hvis jeg har f.eks:
[tex]9x+6y+2z=0[/tex]
[tex]3x+2y+2z = 0[/tex]
Hjælpe og trøste, ble lærer'n i tvil?
IKKE LOV
Haha, jeg tuller ikke, han ble litt i tvil.. han bare sånn: ehhm vel, aha jah, jeg tror det skal gå deeeet :P Så jeg bare OK, "jeg må spørre matematikerne på matematikk.net" tenkte jeg :lol:
fiasco
mathme
Fermat
Fermat

Gnome wrote:Den siste der er jo feil ja, du må gange alle ledd med tre og ikke bare det ene, men regner med at det bare var en slurvefeil uansett.

Men den første der var korrekt. Hvis summen av tre tall er null, vil jo logisk nok summen av tredjedelene til tallene også bli null :)
Tingen er også at man må fellesnevner, før man utfører siste opperasjon, ikke sant ?
fiasco
Gnome
Cayley
Cayley

Nja, har ikke så mye med eflles nevner å gjøre, har med med å gjøre at du faktisk må utføre operasjonen på samtlige ledd på begge sider av ligningen.

Så, du hadde fått 9x + 6y + 2z = 0 * 3

Må se å lære meg latex snart, burde kunne det på skolen og, hehe.
mathme
Fermat
Fermat

Gnome wrote:Nja, har ikke så mye med eflles nevner å gjøre, har med med å gjøre at du faktisk må utføre operasjonen på samtlige ledd på begge sider av ligningen.

Så, du hadde fått 9x + 6y + 2z = 0 * 3

Må se å lære meg latex snart, burde kunne det på skolen og, hehe.
Tips: last ned mathtype, skriv inn formelen, bytt translation i preferences menyen til tex og vips har du ferdig generert kode for avanserte regnestykker ;)
fiasco
Post Reply