Kan noen prøve faktorisere denne;
[tex]x^2-\frac{5}{2}x+2[/tex]
og denne;
[tex]x^3-6x^2+11x-6[/tex]
Jeg får nemlig ikke faktorisert disse to forskjellige uttrykkene.
Faktorisering
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
#1 går ikke ann å faktorisere (uten imaginære tall), fordi den aldri krysser x-aksen.
#2 går ann å faktorisere, og har 3 nullpunkter.
Tips til å løse tredjegradsligninger: Det er ikke noen enkel måte å finne alle nullpunktene hvis du ikke kjenner til noen, så bare prøv noen tall du tror passer og se om du får 0. Prøv -2 til 2 f.eks.
Så kan du bruke polynomdivisjon til å få et andregradsuttrykk du kan faktorisere med abc-formelen. (Hvis den har løsninger.)
#2 går ann å faktorisere, og har 3 nullpunkter.
Tips til å løse tredjegradsligninger: Det er ikke noen enkel måte å finne alle nullpunktene hvis du ikke kjenner til noen, så bare prøv noen tall du tror passer og se om du får 0. Prøv -2 til 2 f.eks.
Så kan du bruke polynomdivisjon til å få et andregradsuttrykk du kan faktorisere med abc-formelen. (Hvis den har løsninger.)
http://projecteuler.net/ | fysmat
Til siste uttrykk.... er det virkelig ingen som har skjekket ut denne artikkelen?Wentworth wrote:Kan noen prøve faktorisere denne;
[....]
[tex]x^3-6x^2+11x-6[/tex]
Jeg får nemlig ikke faktorisert disse to forskjellige uttrykkene.

skal gjøre det på et ark og laser opp bildet, skjekk artikkelen i mens 

Her ser du enkelt at x = 1 er en løsning. Da vet du at P(x)/(x-1) går opp. Bruk litt mer tid på oppgavene før du slenger dem opp her, er du snill. Da lærer du mer.Wentworth wrote:[tex]P(x) = \,\,x^3-6x^2+11x-6[/tex]
Hvordan enkelt mener du????Mener du at man skal plotte inn visse tall i likningen og se hvilken tall som gir nullpunkter?Okey, jeg hadde forestilt meg slik at x=3 var et nullpunkt for den likningen og utførte en polynomdivisjon som bekreftet det enn å bare plotte inn i likningen. Det viste seg å stemme,videre fant jeg en andregradslikning som er x^2-3x+2 som ga nullpunkter x=1 og x=2Dermed er den faktoriserte (x-3)*(x-1)*(x-2).Hvis noen vet om enkel måte til å løse denne på så vil jeg gjerne se på den.
Her har du:Wentworth wrote:Hvis noen vet om enkel måte til å løse denne på så vil jeg gjerne se på den.

Les artikkelen min, du vil spare tid vis du kjenner til denne metoden, men på grunn av en eller annen grunn så ser det ut som at ingen gidder å lese artikkelen min uansett.... 

Ja. Hadde du virkelig trengt «vår» hjelp til denne?Wentworth wrote:Mener du at man skal plotte inn visse tall i likningen og se hvilken tall som gir nullpunkter?