kurvetilpasning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
arne and2000

jeg har problemer å få satt inn listene i en graf. veiledningen i matteboka er litt uklar. er det noen som kan hjelpe meg her? har en texas TI-83
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Dette er avhengig av om du skal plotte inn de punktene du har i listen, eller om du skal tegne den funksjonen som passer best til punktene.

I det første tilfelle går du inn på "Stat Plot" ("2nd"+"Y="). Velg en av plotene ved å markere og trykke "Enter". Velg så "On", hvordan plottet skal se ut og hvilken kolonne (L1, L2, ..., L6) som skal angi x-koordinaten (Xlist) og hvilken som skal markere y-koordinaten (Ylist). Ved å se på dette plotet får du også et bilde av hvilken type funksjon som ligner mest.

I det andre tilfellet trykker du "STAT", velger "CALC"-menyen. Velg så den regresjonen du ønsker. Hvis jeg velger LinReg(ax+b) vises dette nå i det "normale" vinduet som brukes til vanlige kalkulatorfunksjoner. Trykk så "2nd"+"{den listen du ønsker som x-verdier (f.eks. L1 (over "1"))}" Trykk "," Gjenta for y-verdiene. Trykk "VARS", velg "Y-VARS" - "1:Function" og velg der du vil plassere funksjonen (f.eks. Y2).
I det normale vinduet står det nå f.eks.
"LinReg(ax+b) L1,L2,Y2"
Trykk "Enter", og tegn grafen som vanlig.
Svar