Kalkulator hjelp (casio)!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Annie09
Noether
Noether

Hei!

Trenger virkelig hjelp til å finne ut hvordan man rekner ut dette på casio kalkulator:

Cos -1 (10/[symbol:rot] 17 x [symbol:rot] 8) = 144,77

Viss noen klarer å beskrive hva vi trykker på kalkulatoren for å få rett svar hadde jeg blitt glad;) Jeg må finne ut hva jeg trykker på for å få dette svaret for å komme meg videre:)

Hvor skal man ha parantesene og sånn:) vet hvor cos-1 knappen er og kvadratrot men ikke hvordan rekkefølgen er og parantesene :)

Håper noen skjønner hva jeg mener ;)
Takker for alle svar :)
Gnome
Cayley
Cayley

Hei!

Parenteser er din venn når det kommer til kalkulatorer som Casio sine grafiske:

[tex]cos^{-1}(10 : (sqrt{17} * sqrt{8})) [/tex]

Siden en cosinusverdi aldri vil være større enn 1, og aldre mindre enn - 1, må det nesten bli slik, hvis ikke får du en cos verdi på rundt 6, og det gir matematisk error.

Et annet tips er å dele opp mattestykket slik du finner det logisk. Et veldig godt verktøy her er:

[tex][Shift] + [(-)][/tex]

Det står Ans i gult over (-)-knappen, dette gir deg svaret fra foregående regnestykke, jeg brukte det enormt på videregående :)

Forresten, husk at vinkelen til en gitt cosinusverdi i andre kvadrant er 180-vinkelen. Du vil ikke få noe i nærheten av 144 på kalkulatoren din, men 180-svaret vil ære mer riktig ;)
Realist1
Euclid
Euclid

Benytter anledningen, jeg. Når jeg får oppgitt et svar som desimal får jeg ikke omgjort dette til brøk og vice versa. Noen tips?
Thales
Brahmagupta
Brahmagupta

les instruksene :P du kan omgjøre brøker til desimaltall ved å trykke på F<->D knappen(fraction to decimal) men tror ikke det er mulig å omdanne desimaltall til brøk :(
1. aar paa MIT(Freshman)

Anbefaler sterkt å sjekke denne artikkelen
Gnome
Cayley
Cayley

Du kan fint regne med brøker, bruk knappen det står a[sup]b[/sup]/[sub]c[/sub] på, det er ekvivalent med en brøkstrek.

Merk at tallet du får ut er et blandet tall. Blandede tall er det mest idiotiske som eksisterer, men casio har tatt det med, åkkesom.

Så hvis du skriver inn [tex]29,15[/tex], kommer det ut [tex]1,14,15[/tex], som betyr [tex]1+\frac{14}{15}[/tex]

Hvis dere prøver knappen jeg nevnte, skjønner dere fort hvorfor jeg skriver 1,14,15... :)

F<->D-knappen er kjekk, den omgjør brøker på formen overfor til decimaltall, og tilbake. Men hvis du skriver inn et vanlig divisjonsstykke, vil ikke kalkulatoren få gjort noe særlig med det.
mathme
Fermat
Fermat

Jeg vil legge til at hvis du bruker en casio fx 9860 SD, har du mulighet til å fjerne denne linære inskrivingsmetoden, og bruke istedet matematisk innsetningsmetode som gir en bedre oversikt over regneopperasjoner. Det blir en del flere taster å trykke, men du blir vant til det etterhvert :)
fiasco
Post Reply