Ulikheter !

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
DannyP
Fibonacci
Fibonacci

Hei ! Driver nå med ulikheter, og har fått denne oppgaven :

7x + 4/ 4 < ( med strek under, altså mindre enn eller like stor) 2 - x-3/2 + 3x/ 8

Ulikheter skal vel løses som ligninger, men huske på å snu likhetstegnet når man ganger eller dividerer på begge sider av ulikhetstegnet med et negativt tall.

Her er det nok brøkene som forvirrer meg, fordi jeg klarer ikke å få riktig svar!
Hvordan fjerner man nevnerne, eller skal man finne fellesnevner? Hva skal jeg gjøre ? Og hvordan ?

Takk for svar ;)
BMB
Brahmagupta
Brahmagupta

Er det dette du mener?

[tex]7x+\frac{4}{4}\le2-x-\frac{3}{2}+\frac{3x}{8}[/tex]

I så fall: Å løse en ulikhet handler om å få x alene på den ene siden av ulikhetstegnet. Her er det en masse brøker, så du må gange med noe på begge sider som fjerner brøkene, og deretter få x alene på den ene siden.
FredrikM
Poincare
Poincare

Antar du mener følgende:

[tex]\frac{7x+4}{4} \le \frac{x-3}{2}+\frac{3x}{8}[/tex]

Fjern brøkene ved å gange med åtte på begge sider. Deretter bør det være rett fram med å flytte x osv.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
DannyP
Fibonacci
Fibonacci

Først må jeg bare spørre hvordan dere får opp tegnene som dere vil :P jeg får ikke til brøkstrek, mindre eller like stor som - tegnet osv..
Matte er gøy hvis man får det til, men veldig kjedelig hvis ikke..
moth
Hilbert
Hilbert

Hvis du holder musen over formlene så kan du se koden. Eller du kan trykke på siter for å se hva folk skriver eller bruke denne: http://www.forkosh.com/mimetextutorial.html
Post Reply