faseforskydning (phi) for trigonomiske funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
mepe
Ramanujan
Ramanujan

Når man har en graf og skal avlese div. for at få

[tex]f(x) =A \cdot Sin(k(x +- \phi)) + C[/tex]

Så sliter jeg med at forstå hvordan man avleser [tex]\phi[/tex]
Jeg troede at når man skal avlese [tex]\phi[/tex] på en graf så er det = x-verdien til der hvor sinus kurven skjærer likevektslinjen. - men får det ikke til at stemme med oppgaven. - så mit bud er at jeg nok har misforstått noet!!

- og hvordan er det med Cos - er der forskjell på hvordan man avleser den der?

- og evt. Tan?

Håper der er noen der kan hjelpe her!
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Faseforskyvningen (Phi) Kan ikke leses av fra grafen. Phi er en faseforskyvning i gradianer. Den finner man jo på kjent måte: [tex]\phi = atan \frac{b}{a}[/tex] (Riktignok for å lage A cos(cx...)), men du skjønner? (Jeg husker ikke om det er [tex]\frac{a}{b}\,eller\, \frac{b}{a}[/tex] for sinus. Jeg laget bare om til cosinus).

Du kan lese av faseforskyvningen på grafen, men den må ikke forveksles med Phi. Det er faseforskyvningen grafen har i forhold til en vanlig sinuskurve. Den leser du av første gang grafen skjærer likevektslinjen når funksjonsverdien er stigende.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
mepe
Ramanujan
Ramanujan

takk for hjelpen :D
Post Reply