Når man har en graf og skal avlese div. for at få
[tex]f(x) =A \cdot Sin(k(x +- \phi)) + C[/tex]
Så sliter jeg med at forstå hvordan man avleser [tex]\phi[/tex]
Jeg troede at når man skal avlese [tex]\phi[/tex] på en graf så er det = x-verdien til der hvor sinus kurven skjærer likevektslinjen. - men får det ikke til at stemme med oppgaven. - så mit bud er at jeg nok har misforstått noet!!
- og hvordan er det med Cos - er der forskjell på hvordan man avleser den der?
- og evt. Tan?
Håper der er noen der kan hjelpe her!
faseforskydning (phi) for trigonomiske funksjoner
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Faseforskyvningen (Phi) Kan ikke leses av fra grafen. Phi er en faseforskyvning i gradianer. Den finner man jo på kjent måte: [tex]\phi = atan \frac{b}{a}[/tex] (Riktignok for å lage A cos(cx...)), men du skjønner? (Jeg husker ikke om det er [tex]\frac{a}{b}\,eller\, \frac{b}{a}[/tex] for sinus. Jeg laget bare om til cosinus).
Du kan lese av faseforskyvningen på grafen, men den må ikke forveksles med Phi. Det er faseforskyvningen grafen har i forhold til en vanlig sinuskurve. Den leser du av første gang grafen skjærer likevektslinjen når funksjonsverdien er stigende.
Du kan lese av faseforskyvningen på grafen, men den må ikke forveksles med Phi. Det er faseforskyvningen grafen har i forhold til en vanlig sinuskurve. Den leser du av første gang grafen skjærer likevektslinjen når funksjonsverdien er stigende.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.