Kvadratroten av ...

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Heisann, jeg forbereder meg til en matteprøve imorgen, og driver med potensregning. Jeg trenger hjelp med denne oppg:

Løs oppgavene uten bruk av hjelpemidler:

a) kvadratroten av 8 - kvadratroten av 2 - kvadratroten av 2 =

b) kvadratroten av a + kvadratroten av 4a + kvadratroten av 16a - kvadratroten av 36a =

Jeg skjønner ikke hvilke regler jg skal bruke for å løse disse, hvordan går jg fram. Takker masse for all hjelp jg kan få =)
...
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Begge oppgavene legger opp til å bruke at [tex]\sqrt{ab} = \sqrt{a} \cdot \sqrt{b}[/tex]. I a) kan du primtallfaktorisere 8 og sikkert finne ut noe smart. I b) er det kanskje enda enklere?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

åja.. skal jeg da gjøre det slik:


[symbol:rot]4*2 - [symbol:rot]2 - [symbol:rot]2 =

2[symbol:rot]2 - [symbol:rot]2 - [symbol:rot]2 =

2[symbol:rot]2 - 2[symbol:rot]2 = 0 ... Blir dt slik?


b) [symbol:rot]a + [symbol:rot]4a + [symbol:rot]16a - [symbol:rot]36a =

[symbol:rot]a + [symbol:rot]2*2 + [symbol:rot]a + [symbol:rot]4*4 + [symbol:rot]a - [symbol:rot] 6*6 - [symbol:rot] a

blir den sli.. hva skal jeg gjøre videre.. ??
...
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

a) helt riktig :)

b) Her gjør du feil. [tex]\sqrt{4a} = \sqrt{4} \cdot \sqrt{a} = 2\sqrt{a}[/tex], ikke [tex]2 + \sqrt{a}[/tex] eller noe sånt.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

aha.. dvs. at jeg ikke skal faktorisere [symbol:rot]4a til [symbol:rot]2*2 og [symbol:rot]a...?

b) etter å ha regnet blir svaret her [symbol:rot]a. Og det er riktig:D

Fungerer det slik på alle slike oppgaver der vi skal plusse eller trekke fra kvadratrøtter av tall og bokstaver osv.. ?

Takk for hjelpen vektormannen=)


Psst: hadde vært fint om noen kunne legge inn lignende oppgaver som dette, slik at jg kunne øve mer, fordi det er ikke flere slike oppg. i kap. =)
...
andhou
Cantor
Cantor
Innlegg: 128
Registrert: 12/03-2007 23:16

[tex]\sqrt{4 \cdot a} = \sqrt{4} \cdot \sqrt{a}= 2 \cdot \sqrt{a}[/tex]
:)
espen180
Gauss
Gauss
Innlegg: 2578
Registrert: 03/03-2008 15:07
Sted: Trondheim

RKT skrev:Psst: hadde vært fint om noen kunne legge inn lignende oppgaver som dette, slik at jg kunne øve mer, fordi det er ikke flere slike oppg. i kap. =)
Greit det :)

Bruk primtallfaktorisering og trekk sammen:
[tex]\sqrt{80a}-\sqrt{125a}+\sqrt{5a}[/tex]

Litt større tall her, men pytt, det klarer du nok.
RKT
Brahmagupta
Brahmagupta
Innlegg: 375
Registrert: 06/12-2006 12:08
Sted: Norge, Oslo

Jeg klarer ikke å løse den oppgaven espen180. :( Problemet er hvordan jeg skal faktorisere de store tallene. Er det sånn at jeg liksom skal gjøre 80 til 8*10 eller kanskje 2*40 eller 2*2*2*2*5. Jeg blir usikker på "hvilken" faktorisering jeg skal ta og sånt..?

Kunne du bare vise meg hvordan du ville ha løst denne oppgave, og forklare det, da skjønner jeg det bedre kanskje... :/

Er evig takknemlig..
...
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Primtallsfaktorisering er entydig. Det er klart at hvilken faktorisering som passer best varier fra stykke til stykke, men faktoriserer du ned til primtall og finner et primtall som går igjen har du i hvertfall en heltallig løsning av en rotutrekning--som du ganger med den ikke fullt så fine gjenværende roten.

Eks:

[tex]\sqrt{20}[/tex]

[tex]20=2\cdot{2}\cdot{5}[/tex]

[tex]\sqrt{20}=\sqrt{2\cdot{2}\cdot{5}}=\sqrt{4}\cdot{sqrt{5}=2\sqrt{5}}[/tex]
Svar