Trenger hjelp til følgende:
a[sub]n+2[/sub] - 8[sub]n+1[/sub] + a[sub]n[/sub] = 0
Vis at det finnes løsninger slik at følgen {a[sub]n[/sub]} konvergerer.
Jeg har kommet til at den generelle løsningen for differenselikningen til følgen er:
x[sub]n[/sub] = C(4+ [symbol:rot] 15)[sup]n[/sup] + D(4- [symbol:rot] 15)[sup]n[/sup]
, hvor C og D er vilkårlig reele tall
Det jeg trenger hjelp til er å vise at det finnes verdier for C og D som gjør at følgen konvergerer
Vis at følgen konvergerer
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Pytagoras
Vet ikke hvor mye det hjalp meg. Skal innrømme at jeg ikke har skjønt verken differenslikninger eller følger helt. Prøver du å si at hvis C eller D er lik null vil følgen konvergere?
-
- Pytagoras
Vet ikke hvor mye det hjalp meg. Skal innrømme at jeg ikke har skjønt verken differenslikninger eller følger helt. Prøver du å si at hvis C eller D er lik null vil følgen konvergere?
-
- Pytagoras
Beklager, men jeg tror ingen av svarene hjelper meg til å skjønne noe. Setter jeg den ene konstanten lik null, slik fish sa, får jeg enten C(4+ [symbol:rot] 15)[sup]n[/sup] eller C(4- [symbol:rot] 15)[sup]n[/sup].
Setter jeg C og D lik hverandre slik Karl Erik sa får jeg C8[sup]n[/sup]. Problemet er at jeg ikke skjønner hva dette skal fortelle meg angående om følgen konvergerer eller ikke
Setter jeg C og D lik hverandre slik Karl Erik sa får jeg C8[sup]n[/sup]. Problemet er at jeg ikke skjønner hva dette skal fortelle meg angående om følgen konvergerer eller ikke