Hei!
Er dette riktig sagt?
f(x) = a^x er økende når a>1, og a^x er minkende når a<1.
Økende og minkende
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Ved positive heltall for x vil den ved partall være positiv og ved oddetall være negativ. Eks. (-2)^2=4 (-2)^3=-8. Men hvordan vil grafen bli ved diverse røtter som gir imaginære svar? (Et midlertidig svar som holder til jeg begynner i andreklasse og får matematikk x er nok for min del.)
Men, hvis du setter a for -5, f(x) = -5^x + 5 så synker jo funksjonen. Så hvorfor skriver du egentlig 0<a<1?
Det er kanskje lurt å legge merke til eksponenten? eksponenten skal være x. Hvis det derimot er x^5 eller x^3 så ville jo denne regelen ikke gjelde.
Det er kanskje lurt å legge merke til eksponenten? eksponenten skal være x. Hvis det derimot er x^5 eller x^3 så ville jo denne regelen ikke gjelde.
Det er forskjell på [tex]-5^{x}+5[/tex] og [tex](-5)^{x}+5[/tex]lodve wrote:Men, hvis du setter a for -5, f(x) = -5^x + 5 så synker jo funksjonen. Så hvorfor skriver du egentlig 0<a<1?
Hvis a er negativt, vil du få en litt rar graf. Vi tar eksempelet [tex]f(x)=(-5)^{x}[/tex] med x-verdiene 1,2,3 og 4.
x=1 gir -5
x=2 gir 25
x=3 gir -125
x=4 gir -625
Du ser kanskje sammenhengen selv?
En ting til. Hvorfor klarer ikke kalkulatoren å tegne grafen med hensyn til f(x)=(-5)^{x} med x-verdiene 1-4 selv om jeg har ordnet på vw?2357 wrote:Det er forskjell på [tex]-5^{x}+5[/tex] og [tex](-5)^{x}+5[/tex]lodve wrote:Men, hvis du setter a for -5, f(x) = -5^x + 5 så synker jo funksjonen. Så hvorfor skriver du egentlig 0<a<1?
Hvis a er negativt, vil du få en litt rar graf. Vi tar eksempelet [tex]f(x)=(-5)^{x}[/tex] med x-verdiene 1,2,3 og 4.
x=1 gir -5
x=2 gir 25
x=3 gir -125
x=4 gir -625
Du ser kanskje sammenhengen selv?
Deriverer du uttrykket:
[tex]D[a^x]=ln(a)\cdot a^x[/tex]
Ser du at det ikke gir mening å snakke om den stiger eller synker når a < 0.
[tex]D[a^x]=ln(a)\cdot a^x[/tex]
Ser du at det ikke gir mening å snakke om den stiger eller synker når a < 0.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)