Universitetstudier

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

Hei all sammen

Jeg skal starte på universitet neste år og sprøsmålet er om jeg skal velge NTNU eller UIO eller om det er et annet universitet. Jeg har vel egentlig ganske bestemt meg for NTNU, men jeg er ikke helt sikker.

Jeg har en del forkunnskaper, og jeg vil helst se at noen er flinkere enn meg på studiene. Grunnen til at NTNU virker bedre er at de lærer mye fortere den matten jeg vil ha, altså ikke statestikk og programering. Jeg har allarede lært litt linær algebra (basis og sånt), og det virker som om noe jeg kan lære rimlig fort.

Jeg ønsker et universitet som kan lære meg matte fort, og ikke ta andre fag som jeg ikke vil ha, og her ser det ut som NTNU ser bedre ut. NTNU har et fag som heter perspektivemne og det er bare greit fordi jeg har lys til å lære noen flere språk.

Jeg kjenner til UIO ganske godt, og da jeg tok Ringer, Grupper og Kropper kurset her på Blindern, så likte jeg ikke mattemiljøet. Det besto alt for mye av folk som møter opp bare for å lære matte og ikke for det sosiale miljøet. Møtte på en sikkelig god sjakkspiller som jeg kjente fra før av, btw. Jeg har også hørt fra folk som går på andre retninger, at de nesten ikke ser poenget i å henge opp plakater for arrangementer fordi de kommer ikke uansett. Jeg kan tenke meg at hvis jeg bor borte i Trondheim, så vil det bli lettere å bli kjent med folk utenfor mattemiljøet om mattemiljøet der er bånn i bøtta. Jeg ønsker også å flytte hjemefra en gang, og studerer jeg i Oslo ender jeg opp med å bo hjemme.

Har også noen hyggelige folk jeg skal dele leilighet med om jeg flytter dit.

Noen negative ting jeg ser er at det er litt kaldt der oppe sånn at trening blir litt kaldt, sidene deres er ganske dårlige, og videone er ganske barnslige. Jeg er også redd for at det faglige nivået er lavt, og jeg har ingen ønske om å være best på trinnet igjen. Det eneste gangen det ikke har blitt sett ned på var når jeg var i USA, fordi der ga de tydligvis blaffen i om du var flink eller dårlig.

Den tredje muligheten er å studere i utlandet. Problemet er at det ofte er veldig dyrt, og krever mye jobb av meg å utføre søknaden. Dermed vil jeg bare gå til et godt universitet om det er dyrt. Vet at jeg har en realistisk sjanse på Cambridge, men jeg tror ikke jeg hadde klart arbeidspresset og blir tvunget til å studere hele tiden. Mine foreldre liker den ideen veldig dårlig og liker ideen om NTNU best. Pluss, de prøvene man tar før man kommer inn virker veldig vanskelige. Det er bare Cambridge og et annet universitet som krever dem.
http://www.ntnu.no/studier/bmat/oppbygging/ma
http://www.uio.no/studier/program/mit/o ... foring.xml
http://www.maths.cam.ac.uk/undergrad/admissions/step/

Hva mener dere jeg burde gjøre?
Sonki
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/06-2007 13:31

Hei!
Jeg har også vurdert å studere på Cambridge, men jeg er usikker på hvilke karakterer og evt annet som kreves for å komme inn. Siden du sier du har en realistisk sjanse på Cambridge, så lurer jeg på om du vet hva som kreves for å komme på et matematikkstudie der?

Beklager avstikkeren!
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Et universitet er en plass du fordyper deg i emner du liker, og muligens kan tenke deg å arbeide med for en lengre periode. Jeg anbefaler deg å se på universiteter hvor fagspekteret passer godt overens med dine interesser, og hvor du har god sjanse til å møte likesinnede. Sosialt miljø er aldri et problem, så lenge du havner du i en gruppe med folk du deler interesser med. Arbeidsmengde styrer du selv. Det er tross alt du som velger kursene.

Og til dere over som vurderer Cambridge: Gode karakterer (vanligvis topp 5% eller deromkring?), læreruttalelser, STEP-eksamen, UCAS-skjemaer og intervju for opptak til matematikk/fysikk. Pass på søknadsfristen!
Sist redigert av daofeishi den 15/10-2008 22:08, redigert 1 gang totalt.
Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

Sonki: Jeg kan gi deg kravene.
Matte: Som inbnholder matte på nivå med Math HL eller det Britiske matten. Den er litt vanskligere enn 3mx, 3R. Man må også ta further math som er langt over det norske systemet. På IB innholder det gruppeteori, kalkulus med rekker og sånt. Er ikke helt sikker på hva det er ennå. Diskret matte, statestikk (ikke lignende det du har på nosk skole) og eukledisk geometri. Ingenting av dette lærer du på norsk skole, men det er bare å lese seg opp. Sannsynligvis kan du skjekke ut hva som er i britisk Further Maths, siden det er sikkert lettere å ta det sonm privatist. Helst vil jeg anbefale IB, siden da vet de hvor flink du er.

Går du på norsk skole trenger du 5 eller høyere i alle fag og 6 i alle relevante fag. De kursene du tar i England må du få A i. De gir egentlig blaffen i hva du får på den norske skolen siden det er så enkelt. Du kan også gå på IB, og da krever de 38 minimum og 7,7,6 i HL.

Hvis de ser på deg som akseptabel vil de ta deg inn til intervju og de vil spørre deg vanskligere og vanskligere spørsmål til du ikke klarere å svare. Det vil være to intervjuer. Du skal også ta STEP som er masse vansklige oppgaver. Her er noen tiderligere eksamner og denne vil nok telle mye mer enn hva du får i 3MX/3R. http://www.admissionstests.cambridgeass ... reparation

daofeishi: Naturligvis og NTNU passer med mine interesser utenom at jeg må lære litt for mye om igjen og EX-phil. UiO err mue værre på det feltet, fordi de krever at jeg skal ta statestikk og programmering. Cambridge praktisk sett lar meg bare ta det som er relevant. Det som er et større problem er å møte likesinnede. Jeg er en sosialt utadvendt person, men jeg er forsatt litt nerdete fordi jeg jobber en del med matten. Jeg har ikke gått på norsk skole på lenge og spørsmålet er om jeg vil passe inn. Vil det være elever som er flinkere enn meg (som jeg kan bli kjent med) sånn at jeg har noen som kan hjelpe meg også, annet enn læreren og eldre studenter jeg ikke kjenner. Ja, jeg velger arbeidsmengde selv, men det blir litt teit på UiO hvor jeg er klar til å ta det med en gang og så må jeg vente til tredje semesteret.

Jeg ønsker bare å høre deres meninger. Jeg har sagt min.
Sonki
Cayley
Cayley
Innlegg: 88
Registrert: 21/06-2007 13:31

Ok, takker for svarene!
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Camlon1 skrev: Man må også ta further math [...]

Du kan også gå på IB, og da krever de 38 minimum og 7,7,6 i HL.
Further math er ikke påkrevd, selv om det er godt å ha solid matematisk bakgrunn for STEP. Higher math er dog påkrevd, og 3MX er jeg ikke sikker på om er godkjent. Jmfr:
The basic requirements are a single A-level in mathematics (or an equivalent
qualification), considerable enthusiasm for mathematics, and a willingness to work hard on
a difficult course. All colleges require evidence of potential to work at a much higher level
than A-level. In almost all cases, this will take the form of a conditional offer based on STEP
examinations. Conditional offers always take into account the student’s background, but will
typically be AAA or AAB plus grade ones, or a grade one and a grade two in two STEPs.
Fra: http://www.maths.cam.ac.uk/undergrad/do ... e/text.pdf

Vitnemålskravet over stemmer heller ikke helt. Det har vært flere fra min skole som har kommet inn med lavere resultat (7,6,6 eller 7, 6, 5 og 35 min), eller til og med fått "unconditional offers". IB er dog et stort pluss. Norsk videregående står ikke veldig høyt i kurs i utlandet.

Det virker som du allerede har besvart ditt eget spørsmål. Det virker som du heller mot NTNU både fagmessig og sosialt? Er det slik at du egentlig vil studere i utlandet og penger er et problem? Du vet vel allerede hva lånekassen kan tilby? Hvis du kommer inn ved de rette universitetene i USA, er det også mye penger å hente der.
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Ja, jeg velger arbeidsmengde selv, men det blir litt teit på UiO hvor jeg er klar til å ta det med en gang og så må jeg vente til tredje semesteret.
Du kan jo alltids velge ekstra fag. Har en i "klassen" som tar lineær algebra i tillegg til kalkulus, programmering og MAT-INF. Selv tar jeg EXPHIL samtidig. Og i praksis kan du jo velge hvilke fag du selv vil, bare du en eller annen gang tar de obligatoriske (mao kan du velge favorittfagene dine med èn eneste gang, forutsatt at de kjøres på høsten).

Når det gjelder det faglige, høres det ut som om du allerede kan en del - men det er alltids andre som også kan en del for å si det kryptisk. Altså: du vil nok være en av de bedre i så fall, men det er alltids "likesinnede" tror jeg.

Men når det er sagt, så vil jeg NTNU har flere elever - så det er kanskje sjansen større for å finne gode medstudenter. På MIT-programmet ved UiO er det i år kun ca 40 studenter (80~ studieplasser).
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

daofeishi: Ta en titt på siden. Further Maths ligger under essential og uten det eller noe tilsvarende er det veldig lite sannsynlig at man kommer inn. De som kommer inn uten Further Math kompanserer vel med å vinne olympiske konkuranser i matte. De fleste som kommer inn viser høyere nivå en Further Maths, og hvis du ikke en gang gadd å ta Further Maths ser de på deg som useriøs og vil ikke en gang la deg komme til intervjuet. Enda verre og du bare har 3mx. Har du tatt en liten titt på hva de lærer deg første året og sammenlign det med norske universiteter. De dekker sannsynligvis like mye iløpet av de 3 årene som man dekker på en master i Norge. Det verste er at du har mulighet for å ta 4 år. http://www.cam.ac.uk/admissions/undergr ... index.html

Vitnemålskravene er det som står på siden. De vil sannsynligvis slippe deg inn om du kan dekke det opp på andre områder. Hvis jeg fikk 5,7,7, hvor 5 er Norsk så lar de meg komme inn til intervju uansett, fordi norsk er ikke et relevant fag. Derimot, vil de nok ikke bli særlig glad for å se 6 i math HL eller i Physics HL. Ikke glem at det er mye vanskligere å komme inn på matte enn mange andre studiumer på Cambridge, fordi det er den beste universitetet for matte.
Er det slik at du egentlig vil studere i utlandet og penger er et problem? Du vet vel allerede hva lånekassen kan tilby? Hvis du kommer inn ved de rette universitetene i USA, er det også mye penger å hente der.
Forstår ikke helt hva du mener her?

FredrikM. Takk for svar. Tenkte jeg skulle ta noen fag på siden. Tar sikkert noen mattefag også, men jeg har lyst til å ta noen språk. Perspektivfaget tvinger meg til å ta det første halvår, og jeg vil sikkert forsette neste halvår. Sannsynligvis tar jeg vel noen av de obligatoriske fagene i tredje semester i første og andre semester også. De sier at når man har fullført 180 studiepoeng må man be om bacholren sin. Et det mulgi å ta fag på siden?

Tror nok jeg kommer til å dra til NTNU. Jeg må få ordnet utsetelse til militæret. Orker ikke å ta siviltjeneste nå siden nesten ingen av de jeg kjenner skal inn i militæret. Problemet er at man må ha vært tre måneder inn i universitet før man kan be om utsetelse, og jeg vet hvordan jeg kan gjøre det, men jeg vet ikke om foreldrene mine liker det. Det er å ikke svare på brevene deres før man er tre måneder inn i universitetet. Sannsynligvis kan jeg svare før, men ihvertfall ikke før jeg får vite om at jeg har fått plass. De har ingen lovlig måte å ta meg på, siden de kan ikke bevise om jeg har fått dem eller ikke. Jeg har tenkt litt på det. Har dere noen andre ideer?
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Nå snakker vi omhverandre her. Hvis du tar A-levels er det godt mulig du trenger further math. Jeg har dog flere kjenninger som kom inn til intervju uten annet enn IB HL Math, siden IB HL-kurset er omtrentlig ekvivalent med A-level Further Math. Jeg har selv vært gjennom både UCAS og søknad til Cambridge, så dette har jeg et visst kjennskap til. Det er riktig som du sier, at vanlige conditionals krever at du får 7 i IBen for de relevante fagene, selv om de i sjeldne tilfeller lemper det til 6-er-krav for enkelte kandidater. Poenget mitt er at kravene kan være lavere enn 38-(7,7,6), som du hevdet, avhengig av hvor sterk søknaden til kandidaten er. Step og intervju teller også særs mye.
Camlon1 skrev:Forstår ikke helt hva du mener her?
Slik jeg forstår postene dine, ønsker du råd om universitetsvalg. Du står fast mellom NTNU, UiO eller universiteter i utlandet, og sier at utdanning i utlandet kan være et problem fordi det er kostbart. Jeg spør deg så: Har du undersøkt hva lånekassen kan tilby? (Kanskje er en god utdanning verdt et dyrt studielån?) Har du undersøkt hva slags stipendier som eksisterer i utlandet, f.eks i USA? Min utdanning i USA, eksempelvis, er mye billigere enn hva noe tilsvarende ville kostet meg i Norge.
Stone
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 180
Registrert: 12/02-2008 16:14

Det er å ikke svare på brevene deres før man er tre måneder inn i universitetet. Sannsynligvis kan jeg svare før, men ihvertfall ikke før jeg får vite om at jeg har fått plass. De har ingen lovlig måte å ta meg på, siden de kan ikke bevise om jeg har fått dem eller ikke. Jeg har tenkt litt på det. Har dere noen andre ideer?
Det funker vel egentlig ikke.. Siden det heter at man allerede skal ha studert på lærestedet, i over 3måneder før man mottar innkallingen.
Jeg har gått studert nå i 2 måneder, og for ikke så lenge siden mottok jeg innkalling til Januar. Så i teorien må jeg avbryte utdanningen min :<
Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

daofeishi: Jada, jeg har tatt en titt. USA kan man få det rimlig billig hvis man er en toppiddretsutøver eller går til et dårlig universitet. Canada er også dyrt, og det blir litt tungvindt å være så langt fra hjemme i så lang tid. Ville jeg fått like mye ut av NTNU? Engelske universiteter er også dyre, likeledes med Australske universiteter. Det er også viktig å huske på at boutgifter og mat kommer i tillegg. Dette er grunnen til at det blir dyrt. Det er også et spørmål om det har noen spesiell betydning på mine fremtidige karriere.

Lånekassen kan tilby ca 50000 kroner med stipend per år, og dette dekker kanskje 1/4 av utgiftene. Det er også et spørsmål om jeg kan få alle stipendordningene også, fordi det er langt ifra sikkert.

Stone: Ja, men jeg har da ikke motatt innkalingen og når jeg får en innkalling 3 måneder inn i kurset velger jeg å svare. Å si at jeg har mottat dem sender meg i fengsel, fordi da har de sikkert bevis på at ikke har valgt å svare. Spørsmålet for meg er heller, når kan jeg få gjennomslag med utsetelse i praksiss. Hvor tiderligere, hvor bedre.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Camlon1 skrev:daofeishi: Jada, jeg har tatt en titt. USA kan man få det rimlig billig hvis man er en toppiddretsutøver eller går til et dårlig universitet.
Harvard: "All of our financial aid is awarded on the basis of demonstrated financial need—there are no academic, athletic or merit-based awards."

Princeton: "Committed to equality of opportunity, Princeton admits students without regard to their financial circumstances. This policy applies to both domestic and international applicants."

MIT: * We seek out and admit the most talented and promising students without regard to their family financial circumstances.
* We award undergraduate aid on the basis of financial need only. This means that we don’t offer any merit or athletic scholarships.
* We meet the full need of each undergraduate for all four years.

Yale, Brown, UPenn...

Kommer selvsagt litt an på familieøkonomien, men over halvparten av studentene ved Harvard mottar økonomisk støtte. Disse universitetene nevnt over er veldig fleksible når det gjelder pengestøtte, bare man tar kontakt og diskuterer forholdene.


De 50.000 fra lånekassen du snakker om gjelder innen Norden. For det vide utland gjelder andre regler. At du får basisstøtte og kan ta opp studielån er helt sikker.

Bare hold øyne og ører åpne. Ellers så skal jeg ikke prøve å selge utenlandsstudenttilværelsen for enhver pris :)
Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

daofeishi: Jeg har aldri likt de Amerikanske universitetene noe særlig og jeg synes du ignorer ganske mye. Jeg er heller ikke fattig, men jeg ønsker bare ikke å bruke opp formuen og havne i gjeld etter bachlor.

På amerikanske universiteter får bare de som har foreldre med veldig liten formue og tjener veldig lite nok financial aid. Dette er ikke måten man kan få ned prisen på. Veien er scholarships, og mange av de gis til bare amerikanske elever, og til atleter.

Princton sier at de ikke bryr seg om den fiansielle situasjonen. Dette burde alle gjøre, men mange trekker de som ikke kan betale ned. Vanlig praksiss er å ta inn noen sikkelig flinke elever for å høyne statusen, og resten er folk som de kan tjene penger på. Altså, ganske flinke rike elever.

Poenget er at for meg vil universitetene i USA være altfor dyre for at jeg en kan tenke på dem. Jeg betaler ikke over en million kroner for å ta Bachlor.
daofeishi
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 1486
Registrert: 13/06-2006 02:00
Sted: Cambridge, Massachusetts, USA

Slapp av, jeg prøver ikke å prakke noe på deg her. Husk at dette er et åpent forum, så kommer ikke informasjonen deg til gode, kan det være den hjelper noen andre.
Camlon1
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 20/05-2008 20:38

daofeishi skrev:Slapp av, jeg prøver ikke å prakke noe på deg her. Husk at dette er et åpent forum, så kommer ikke informasjonen deg til gode, kan det være den hjelper noen andre.
Jeg er helt avslappet (og var det da også), men det er jo et åpent forum så jeg kan jo si hva jeg mener om amerikanske universiteter og at du glemte å ta med en del viktig informasjon. Pluss, du henvendte deg til meg.
Svar