har litt problemer med å finne ut stasjonære punkter til grafer. Er 2 oppgaver jeg sliter med.
Først:
f(x) = (x-1)*lnx
Her skal jeg finne ut definisjonsmengden og de stasjonære vendepunktene. Definisjonsmengden er vel (0,uendelig).
Har regnet ut første- og andre-derivert:
f'(x) = ln(x) + ((x-1)/x)
f''(x) = (1/x) + (x^-1) + (x-1)(-x^-1) = -(2x-2)/x
Kommer rett og slett ikke lenger. Sliter med ln'en i uttrykket, og finner hverken stasjonære punkter eller vendepunkter...
OK, den andre oppgaven går også ut på å finne stasjonære punkter:
f(x) = -(x^3) - (4x^2) + 3x + 2
Df = [-10, 1]
Så jeg deriverer:
f'(x) = (-3x^2) - 8x + 3
Hvordan går jeg fram herfra? Tenkte jeg kunne bruke annengradsformelen og sette det deriverte uttrykket = 0, men det ble jo bare tull..
Stasjonære punkter.
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Grothendieck
f(x) = (x-1)*lnx
Den andre deriverte er feil, den skal være
[tex]\frac {d}{dx} ln(x) + \frac {x-1}{x}[/tex]
[tex]\frac {1}{x}+ \frac {d}{dx}(x-1)*(x^-1)+(x-1)*\frac {d}{dx}(x^-1)[/tex]
[tex]= \frac {2}{x}-\frac {x-1}{x^2}[/tex]
Som igjen kan skrives som
[tex]\frac {x+1}{x^2}[/tex]
Her er du på rett vei, er bare til å derivere igjen så får duf'(x) = (-3x^2) - 8x + 3
[tex]-6x-8[/tex]
Nå skulle det vel ikke være noe problem å løse oppgaven..
OK, nå er jeg ikke helt med her. Prøvde å starte ut fra der du starter, og får:Andreas345 wrote:f(x) = (x-1)*lnx
Den andre deriverte er feil, den skal være
[tex]\frac {d}{dx} ln(x) + \frac {x-1}{x}[/tex]
[tex]\frac {1}{x}+ \frac {d}{dx}(x-1)*(x^-1)+(x-1)*\frac {d}{dx}(x^-1)[/tex]
[tex]= \frac {2}{x}-\frac {x-1}{x^2}[/tex]
Som igjen kan skrives som
[tex]\frac {x+1}{x^2}[/tex]
..
(1/x) + (x - 1)(-x^2) + (x^-1)(1) =
(1/x) + (-x^-1) - (x^-2) + (x^-1) =
(1/x) - (x^-2)
Her har jeg tydeligvis gjort noe feil, hva er det jeg gjør galt?

Hmm, joda, skjønner at det er greit å regne ut annenderivert når man skal finne vendepunkter, men trodde ikke man trengte det når jeg skal finne stasjonærpunktene. Hva er det jeg har misforstått her?Her er du på rett vei, er bare til å derivere igjen så får du
-6x-8
Nå skulle det vel ikke være noe problem å løse oppgaven..
-
- Grothendieck
Det eneste jeg lærte i fjor i R1 var toppunkt, bunnpunkt og vendepunkt
Stasjonære punkt ligger utenfor mine kunnskaper, jeg bare hjalp deg med å derivere riktig
Edit: Stasjonære punkt kan visst være toppunkt og bunnpunkt. Var bare et annet begrep xD
Beklager hvis jeg har villedet deg
Var ikke med vilje.
Men det er ikke verre enn å sette f'(x)=0 for stasjonærepunkt og f''(x)= 0 for vendepunkt.

Stasjonære punkt ligger utenfor mine kunnskaper, jeg bare hjalp deg med å derivere riktig

(1/x) + (x - 1)(-x^-2) + (x^-1)(1)=[tex]\frac {1}{x}-\frac {x-1}{x^2}+\frac {1}{x}[/tex]OK, nå er jeg ikke helt med her. Prøvde å starte ut fra der du starter, og får:
(1/x) + (x - 1)(-x^2) + (x^-1)(1) =
(1/x) + (-x^-1) - (x^-2) + (x^-1) =
(1/x) - (x^-2)
Edit: Stasjonære punkt kan visst være toppunkt og bunnpunkt. Var bare et annet begrep xD
Beklager hvis jeg har villedet deg

Men det er ikke verre enn å sette f'(x)=0 for stasjonærepunkt og f''(x)= 0 for vendepunkt.
-
- Grothendieck
Det blir ikke bare tull, svaret blirf'(x) = (-3x^2) - 8x + 3
Hvordan går jeg fram herfra? Tenkte jeg kunne bruke annengradsformelen og sette det deriverte uttrykket = 0, men det ble jo bare tull..
[tex]x=\frac {1}{3}[/tex] eller [tex]x=-3[/tex]
Tegn så opp fortegnslinjer og se hva som er toppunkt og hva som er bunnpunkt.
0 = (-3x^2) - 8x + 3Andreas345 wrote:Det blir ikke bare tull, svaret blirf'(x) = (-3x^2) - 8x + 3
[tex]x=\frac {1}{3}[/tex] eller [tex]x=-3[/tex]
Tegn så opp fortegnslinjer og se hva som er toppunkt og hva som er bunnpunkt.
x = (8+- ([symbol:rot] (8^2)-(4*3*3)))/(-6)
= (8+- ([symbol:rot] 28))/(-6)
Svaret på det blir ihvertfall bare tull, så da gjør jeg noe galt i utregninga da?
Og på den andre oppgaven:
0 = ln(x) + ((x-1)/x)
Jeg kommer ikke lengre enn dette. Skjønner ikke åssen jeg skal få løst den likningen med ln'en og alt det andre styret...
Takk for tålmodigheten forresten...

-
- Grothendieck
Hva med [tex]\frac {-3x^2 - 8x + 3}{3}=-x^2-\frac {8}{3}x+1[/tex]
Er ikke noe å takke for forresten
Var jeg som forvirret deg siden jeg ikke var vant til det begrepet 
Er ikke noe å takke for forresten

-
- Grothendieck
0 = ln(x) + ((x-1)/x)
[tex]ln(x)=-\frac {(x-1)}{x}[/tex]
[tex]ln(x)=\frac {1}{x}-1[/tex]
[tex]x=ln \frac {1}{x}[/tex]
[tex]x=ln 1- ln(x)[/tex]
[tex]x=1[/tex]
PS:(ln 1=0 og -ln(x)=1), er litt usikker på -ln(x)=1, var det mathcad sa, men har ikke vært bort i det før.
0 = ln(x) + ((x-1)/x)
[tex]ln(x)=\frac {1}{x}-1[/tex]
[tex]x=ln 1- ln(x)[/tex]
[tex]x=1[/tex]
PS:(ln 1=0 og -ln(x)=1), er litt usikker på -ln(x)=1, var det mathcad sa, men har ikke vært bort i det før.
Last edited by Andreas345 on 21/10-2008 21:19, edited 1 time in total.
Uff, her var det mye regler jeg tydeligvis ikke kan/husker. Hva er det du har gjort med høyresiden her? Snudd brøken på hodet og satt (-1) utenfor? Hvorfor er det det samme?Andreas345 wrote:f'(x) = ln(x) + ((x-1)/x)
0 = ln(x) + ((x-1)/x)
[tex]ln(x)=\frac {1}{x}-1[/tex].
Ganger hele uttrykket med ln? kan du forklare dette steget nærmere?Så ganger vi hele utrykket med ln og vi får
Høres veldig veldig rart ut spør du meg.. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?[tex]x=ln 1- ln(x)[/tex]
[tex]x=1[/tex]
PS:(ln 1=0 og -ln(x)=1), er litt usikker på -ln(x)=1, var det mathcad sa, men har ikke vært bort i det før

-
- Euler
Å "gange med ln" gir ingen mening. ln er ikke et tall. Det er en funksjon.
Jeg ville heller gjort det slik:
[tex]\ln x + \frac{x-1}{x} = 0[/tex]
[tex]\ln x + \frac{x}{x} - \frac{1}{x} = 0[/tex]
[tex]\ln x + 1 - \frac{1}{x}[/tex]
Dette er en ligningstype som er vanskelig å løse ved regning. Derfor ville jeg i utgangspunktet brukt digitalt verktøy her. Men denne er litt spesiell. Ganger med -1 på begge sider, hiver over -1:
[tex]\frac{1}{x} - \ln x = 1[/tex]
[tex]\frac{1}{x}[/tex] er mindre enn 1 så lenge x > 1. Akkurat når x er 1, har brøken verdien 1. Da ser vi at logaritmen blir 0 (ln(1) = 0). Dermed må x = 1 være en løsning på ligningen. Og dermed har grafen et stasjonært punkt ved x = 1.
Jeg ville heller gjort det slik:
[tex]\ln x + \frac{x-1}{x} = 0[/tex]
[tex]\ln x + \frac{x}{x} - \frac{1}{x} = 0[/tex]
[tex]\ln x + 1 - \frac{1}{x}[/tex]
Dette er en ligningstype som er vanskelig å løse ved regning. Derfor ville jeg i utgangspunktet brukt digitalt verktøy her. Men denne er litt spesiell. Ganger med -1 på begge sider, hiver over -1:
[tex]\frac{1}{x} - \ln x = 1[/tex]
[tex]\frac{1}{x}[/tex] er mindre enn 1 så lenge x > 1. Akkurat når x er 1, har brøken verdien 1. Da ser vi at logaritmen blir 0 (ln(1) = 0). Dermed må x = 1 være en løsning på ligningen. Og dermed har grafen et stasjonært punkt ved x = 1.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Legger denne inn her jeg, da denne også omhandler stasjonærpunkter. Skal finne stasjonærpunktene til
f(x) = ((1/4)e^4x) – x
Deriveringa er riktig etter hva jeg har sett:
f’(x) = (e^4x) – 1
f’’(x) = 4(e^4x)
Finner ut at funksjonen har et minimumspunkt i x=0, i (0,(1/4)), men skjønner ikke hvordan jeg skal gå fram når det gjelder vendepunkt. I tillegg, når jeg plotter inn f(x) på en grafisk kalkulator får jeg en rett uendelig linje, stemmer det, og er jeg isåfall helt på jordet?
f(x) = ((1/4)e^4x) – x
Deriveringa er riktig etter hva jeg har sett:
f’(x) = (e^4x) – 1
f’’(x) = 4(e^4x)
Finner ut at funksjonen har et minimumspunkt i x=0, i (0,(1/4)), men skjønner ikke hvordan jeg skal gå fram når det gjelder vendepunkt. I tillegg, når jeg plotter inn f(x) på en grafisk kalkulator får jeg en rett uendelig linje, stemmer det, og er jeg isåfall helt på jordet?