Produksjonen av epler målt i kilogram i et større områder er gitt ved funksjonen
f(X) = x(25-x)^3 x[0,25]
der x er antall dager fra produksjonen startert
a) Bruk kjerneregelen, og vis at f'(x) = (25-x)^2(25-4x). Bruk den deriverte, og avgjør når produksjonen er størst
b) Når avtar produksjonen raskest?
Er det noen som vet hvordan man løser oppgave b på en Casio CFX-9950GB PLUS kalkulator?
Derivasjon Casio CFX-9950GB
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Hei Hilde, denne oppgaven kjenner jeg igjen. Den er fra en tidligere gitt eksamensoppgave som jeg gjorde for litt siden.
Jeg husker ikke akkurat hvilken oppgave det er, men løsningen på den finner du ved å gå til eksamensoppgaver med løsningsforslag
Når det gjelder b), så må du tenke på definisjonen av den deriverte. Kalkulatoren din har jeg ikke greie på, så jeg kan ikke fortelle deg hvilke tastetrykk du må bruke, men sjekk ut siten jeg ga deg ovenfor, så finner du ut av det
Jeg husker ikke akkurat hvilken oppgave det er, men løsningen på den finner du ved å gå til eksamensoppgaver med løsningsforslag
Når det gjelder b), så må du tenke på definisjonen av den deriverte. Kalkulatoren din har jeg ikke greie på, så jeg kan ikke fortelle deg hvilke tastetrykk du må bruke, men sjekk ut siten jeg ga deg ovenfor, så finner du ut av det

Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.