Lurte på om det er mulig at en dobbeltderivert ikke er null, selv om grafen krummer.
F(x) = ln(x^3+x^2)
f'(x) = (3x+2)/(x^2+x)
f''(x) = -2/3 +- [symbol:rot] -(2/3)
Kan dette stemme?
Ser på f(x) at grafen krummer. Hvis noen kommer frem til en annen løsning en meg lurer jeg fremdeles på det generelle spørsmålet. Kan en graf krumme uten at den dobbeltderiverte ikke er null?
Dobbeltderivert som ikke er null, selv om grafen krummer
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Jeg skjønner ikke hva du har gjort for å dobbeltderivere, for det som står der inneholder jo ingen variabler.
[tex]\frac{d}{dx} \frac{3x+2}{x^2+x}=\frac{3x^3-6x^2-7x+1}{(x^2+x)^2}[/tex]
Og denne har et nullpunkt i (0,1).
Når det er sagt, så ja, grafen kan krumme uten at nullpunktet eksisterer. Det kan f.eks ikke være definert.
[tex]\frac{d}{dx} \frac{3x+2}{x^2+x}=\frac{3x^3-6x^2-7x+1}{(x^2+x)^2}[/tex]
Og denne har et nullpunkt i (0,1).
Når det er sagt, så ja, grafen kan krumme uten at nullpunktet eksisterer. Det kan f.eks ikke være definert.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
-
- Euler
Ta f.eks. en vanlig parabel. Den krummer enten opp eller ned, men den dobbeltderiverte er alltid konstant.ringstadjr wrote:Lurte på om det er mulig at en dobbeltderivert ikke er null, selv om grafen krummer.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Pytagoras
Beklager FredrikM. Jeg skrev hvilket nullpunkt jeg hadde fått for min dobbeltderivert.
Hvordan du kom fram til din dobbeltderivert vet jeg ikke, men jeg får ikke nullpunktet (0,1) for det uttrykket du har satt opp. Det er faktisk ikke definert for x=0.
Det utrykket jeg fikk var
f'(3x+2) = (3(x^2 + x) - (3x+2)(2x+1))/(x^2+x)^2
Hvordan du kom fram til din dobbeltderivert vet jeg ikke, men jeg får ikke nullpunktet (0,1) for det uttrykket du har satt opp. Det er faktisk ikke definert for x=0.
Det utrykket jeg fikk var
f'(3x+2) = (3(x^2 + x) - (3x+2)(2x+1))/(x^2+x)^2
Det jeg mente var [tex]\exists x_0 \in (0,1)[/tex] slik at [tex]f^,(x_0)=0[/tex].
Ikke at den var null i *punktet* (0,1).
Ikke at den var null i *punktet* (0,1).
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta