Faktorisering av polynom

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Jeg skal faktorisere polynomet [tex]x^3 + 6x^2 + 3x - 10[/tex]

I bokas eksempler skriver de følgende;

"Vi prøver oss frem og finner ut at polynomet er null for x = 1."

På en prøve, gir det fullt poeng ved å "prøve seg frem?" Er det ingen andre måter å finnet hva polynomet blir null for?
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

De rasjonale løsningene i polynomet vil være [tex]\pm\frac{p}{q}[/tex] hvor p er en heltallig faktor i konstantleddet, og q er en heltallig faktor i koefissienten til variabelen av høyest grad.

10 har faktorene 10, 5, 2 og 1.
1 har bare faktoren 1.

De mulige løsningene blir dermed [tex]\pm10[/tex], [tex]\pm5[/tex], [tex]\pm2[/tex] og [tex]\pm1[/tex]. Alternativt kan du bruke formelen for tredjegradspolynomer, men det virker tungvindt. Så hvis oppgaven ikke forteller noe mer, bør det være lov å "prøve og feile".
Terje16
Cayley
Cayley
Innlegg: 56
Registrert: 22/12-2007 18:34

Takk ;)
De oppgavene jeg legger ut har jeg prøvd å løse men får ikke til. Hvis jeg ikke hadde prøvd å løse dem hadde jeg ikke lagt dem ut!

Takk på forhånd for all hjelp.
Svar