Nå har det seg sånn at jeg har eksamen om ikke så altfor lenge.
1my/mx - vet nesten ikke hva jeg skal kalle det etter de nye reglene.
Har lest ganske lenge nå, men lurer på noe.
- Er det noen emner jeg burde kunne spesielt godt? Oppgavene jeg får dekker sikkert mange forskjellige emner, men er det noen oppgaver som bruker å gå igjen hvert år?
- Hva er typiske ting, jeg burde være godt forberedt på?
Mulig dette blir et skudd i mørket, men håper jeg får noen gode svar!
//s1gh
Eksamen - noen spørsmål
Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Her er noen oppgaver fra min terminprøve i 1T:
Og etter den siden klikket scanneren, så jeg gir et lite sammendrag.
* (uten hjelpemidler) Vis at en trekant er formlik, og bruk det for å finne diverse sider av en trekant
Resten er med hjelpemiddel:
* Regne ut f.eks. [tex]\frac{\sqrt[3]{5}\cdot 5^{1/6}}{\sqrt{5}}[/tex]
* Løse ligninger som [tex](lgx)^2 - 3lgx+2 = 0[/tex]
* Gjøre 300000000m om til km i standardform
* Bruke arealsetningen, sinussetningen, cosinussetningen og formlikhet for å finne lengder på en trekant. (ikke rettvinklet)
* Løse likninger av typen 67 = 283*0.944^x
Og etter den siden klikket scanneren, så jeg gir et lite sammendrag.
* (uten hjelpemidler) Vis at en trekant er formlik, og bruk det for å finne diverse sider av en trekant
Resten er med hjelpemiddel:
* Regne ut f.eks. [tex]\frac{\sqrt[3]{5}\cdot 5^{1/6}}{\sqrt{5}}[/tex]
* Løse ligninger som [tex](lgx)^2 - 3lgx+2 = 0[/tex]
* Gjøre 300000000m om til km i standardform
* Bruke arealsetningen, sinussetningen, cosinussetningen og formlikhet for å finne lengder på en trekant. (ikke rettvinklet)
* Løse likninger av typen 67 = 283*0.944^x
http://projecteuler.net/ | fysmat
Det er slik at eksamenen skal dekke hovedmomentene i læreplanen til det gitte faget.
Mitt kjennskap til eksamen i 1MY/MX er at gjengangerne blant de større oppgavene er en sannsynlighetsoppgave, funksjonsoppgave og geometrioppgave.
I de mindre oppgavene er det mer spredd. Jeg synes ikke du skal fokusere på det du tror vil komme, for det har du ingen garanti for. Forsøk heller å trene på det du ikke er god til.
Det viktigste er at du kan svare litt på alle oppgavene, da viser du bredde i kunnskapen. Husk også at du blir premiert for det du kan, og ikke straffet for det du ikke kan. Derfor er det lurt å svare så godt det lar seg gjøre, også på det du ikke kan.
Lykke til.
Mitt kjennskap til eksamen i 1MY/MX er at gjengangerne blant de større oppgavene er en sannsynlighetsoppgave, funksjonsoppgave og geometrioppgave.
I de mindre oppgavene er det mer spredd. Jeg synes ikke du skal fokusere på det du tror vil komme, for det har du ingen garanti for. Forsøk heller å trene på det du ikke er god til.
Det viktigste er at du kan svare litt på alle oppgavene, da viser du bredde i kunnskapen. Husk også at du blir premiert for det du kan, og ikke straffet for det du ikke kan. Derfor er det lurt å svare så godt det lar seg gjøre, også på det du ikke kan.
Lykke til.
Øver du til eksamen i matematikk? Se eksamensoppgaver med løsningsforslag.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Vil du ha egen webside, se her for å lage hjemmeside.
Hvordan løste du 1 c) II ?:PGommle skrev:Her er noen oppgaver fra min terminprøve i 1T:
Og etter den siden klikket scanneren, så jeg gir et lite sammendrag.
* (uten hjelpemidler) Vis at en trekant er formlik, og bruk det for å finne diverse sider av en trekant
Resten er med hjelpemiddel:
* Regne ut f.eks. [tex]\frac{\sqrt[3]{5}\cdot 5^{1/6}}{\sqrt{5}}[/tex]
* Løse ligninger som [tex](lgx)^2 - 3lgx+2 = 0[/tex]
* Gjøre 300000000m om til km i standardform
* Bruke arealsetningen, sinussetningen, cosinussetningen og formlikhet for å finne lengder på en trekant. (ikke rettvinklet)
* Løse likninger av typen 67 = 283*0.944^x
Jeg får en annengradsligning på begge, dvs to løsninger for x og y, men det blir ikke rett når man setter den inn i likningen.
Jeg tror det er: (Men ikke stol på meg)
1T [symbol:tilnaermet] 1MX = mer avansert enn 1P/1MY
1P [symbol:tilnaermet] 1MY
Hvis du greier disse oppgavene, og skal ha praktisk matte, har du lite å grue deg til.
Praktisk matte er stort sett ungdomsskolestoff + mer avansert prosentregning, etter det jeg har fått med meg.
Edit: Her blander jeg også ja Rettet opp til det jeg egentlig trodde det var.
1T [symbol:tilnaermet] 1MX = mer avansert enn 1P/1MY
1P [symbol:tilnaermet] 1MY
Hvis du greier disse oppgavene, og skal ha praktisk matte, har du lite å grue deg til.
Praktisk matte er stort sett ungdomsskolestoff + mer avansert prosentregning, etter det jeg har fått med meg.
Edit: Her blander jeg også ja Rettet opp til det jeg egentlig trodde det var.
Sist redigert av Gommle den 10/11-2008 19:03, redigert 1 gang totalt.
http://projecteuler.net/ | fysmat
Før kunnskapsløftet:
1MY
1MX-2MX-3MX
2MZ-3MZ
(tror jeg)
Etter kunnkpaksløftet kom:
1P-2P
S1-S2
1T-2T
R1-R2
X
1MY
1MX-2MX-3MX
2MZ-3MZ
(tror jeg)
Etter kunnkpaksløftet kom:
1P-2P
S1-S2
1T-2T
R1-R2
X