Fortegnslinjer og ulikhet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ABJ
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 01/10-2008 00:36

Hei kan noen hjelpe meg med følgende oppgave:

x^2-3x › -4

Når jeg løser denne vha ABC formelen får jeg kvadratroten av et negativt tall. da trodde jeg at det ikke var noen løsning, men i fasiten står det at løsningen er alle reelle tall??
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

Hvis x er et negativt tall blir kvadratet positivt, dessuten blir -3x også positivt. Hvis x er et positivt tall blir det uansett ikke så lite som -4, altså er det alltid sant.
ABJ
Noether
Noether
Innlegg: 48
Registrert: 01/10-2008 00:36

Men skal jeg ikke løse den med ABC formelen? kan du forklare litt mere - har prøve i morgen
2357
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1180
Registrert: 07/12-2007 22:08

--=+

La oss sette inn (-k) for x, hvor k er et positivt tall.

[tex](-k)^2-3(-k)=k^2+3k[/tex], resultatet er positivt, tydeligvis gir alle negative x-verdier et resultat som er større enn -4.

Vi ser også at x^2>3x når x<0 eller x>3. Når x er større eller lik tre blir x^2-3x null eller større. Da gjenstår det bare å sjekke om x^2-3x>-4 når x er mellom 0 og 3. Dette skal du få gjøre selv, men som tidligere avslørt blir dette ikke så lavt som -4.
mepe
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 296
Registrert: 05/06-2008 09:03

kan man ikke løse oppgaven på følgende måte


[tex]x^2-3x> -4[/tex]

[tex]x^2-3x+4 > 0[/tex]

løser 2.gradslikningen, ser at den ikke har nogle 0-punkter, dvs at den ikke skjære x-linjen.

Da [tex]a[/tex] er positiv vet vi at den har et bundpunkt og det må jo ligge over y=0, da den ikke skjære x-linjen.
Så - derfor er løsningen: x= alle tall (både negative og positive)

så X E {R} .. (tror jeg ... er ikke helt sikker på denne formulering!!)
Emilga
Riemann
Riemann
Innlegg: 1552
Registrert: 20/12-2006 19:21
Sted: NTNU

mepe skrev:så X E {R} .. (tror jeg ... er ikke helt sikker på denne formulering!!)
[tex]x = <\leftarrow,\,\rightarrow>[/tex]
eller
[tex]x \in \mathbb{R}[/tex]
Svar