Diffrensial likning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
oggy
Fibonacci
Fibonacci

En bil med hull i bensintanken kjører med jevn fart fra Oslo mot Lillehammer. Antall liter med bensin som per mil lekker ut av tanken, antas til enhver tid å være proporsjonalt med bensinvolumet (målt i liter) i tanken. Proporsjonalitetskonstanten er 0.1 (per mil). Motorens bensinforbruk regnes konstant lik 0.7 liter per mil.

a) La V(x) være bensinvolumet i tanken når bilen har kjørt x mil.
Still opp og løs en differensiallikning som V(x) tilfredsstiller og finn den generelle løsningen av likningen.

Her har jeg et problem og jeg skjønner ikke helt hva han mener med generelle løsning av likningen ? Noen flinke mennesker der ute som vet hvordan jeg kan løse dette ?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Hvis bensintanken er V(x) = V liter, så må jo endringa i volumet på tanken være V ' (x) pga lekkasje og bensinforbruk (b). Og da skal fortegnet være negativt (volumet avtar).

[tex]\frac{dV}{dx} = V^,(x)= -k\cdot V(x) \, - \, b[/tex]

dette er en begynnelse...
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Post Reply