eksamen

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
cec
Pytagoras
Pytagoras

Hei! :(
jeg har muntlig prøveeksamen den 14. jan
og trenger eksempel oppgaver !!! tema: Rommet mitt.
Jeg skal ha en fest i tilllegg!!! noen forslag?
Pleas :oops:
meCarnival
Riemann
Riemann

La oss vite litt da :)
Fag, nivå, hva har du hatt om/pensum, hva har du større sjangser for å få? Ikke fått vite hvilke temaer du kan trekke o.l.?
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Realist1
Euclid
Euclid

Her er det da veldig mye å ta tak i. Hva med å finne firkanter, trekanter, sirkler, bokser, esker osv, og regne areal og volum? Hva med tid (f.eks. hvor mye du sover)? Dere har vel lært om massetetthet? Trekke inn det, kanskje? Få til noen ligninger?
cec
Pytagoras
Pytagoras

går i 10. klasse...

hmm... forslag..

Har noen ett forslag ( historie+ en likning) jeg kan knytte opp til temaet; rommet mitt - fest :D ??
Realist1
Euclid
Euclid

Ja!
Du skal planlegge en fest. Regne ut kostnader ved ligninger, kanskje algebra, volum av kaker og brusflasker (kjegle + sylinder), areal av fat og bord, tid (hvor lenge varer festen) og kanskje du får til valuta? Sensorer setter pris på litt humør også, og hva er bedre enn å invitere en kineser på fest, for eksempel? Da får du kanskje til og med vei, fart og tid når hun tar fly fra Kina til Norge. Bare til å leke seg med ideer så plukker du ut de beste til slutt. Sannsynligvis blir det altfor mye. Da vi var oppe til muntlig i tiende slet vi med å finne ideer, men fant til slutt mange emner. Plukekt bort maaaaaasse, og trodde nesten vi hadde for lite, men det endte opp med at sensor nesten måtte stoppe oss fordi vi var over tiden.
Gommle
Grothendieck
Grothendieck

10 personer uten volum danser i et lufttett rom på 4m*4m*4m ved midnatt.
Rommet inneholder 40% oksygen og 60% karbondioksid.
Hver person bruker 3 L oksygen og produserer 3 L karbondioksid i minuttet.
Når oksygenkonsentrasjonen når 10% merker Bob det og åpner et vindu.

Når åpner Bob et vindu?

---

Rommet er terningformet, med en overflate på 96 m^2 hvis vi inkluderer dører og vinduer (og gulv). Hva er dimensjonene til rommet?

---

Som du ser er det mange rare oppgaver du kan finne på. Bare bruk fantasien.
cec
Pytagoras
Pytagoras

he he:D tusen teer :P akk:) fine ideer :lol: hehe :)
Post Reply