I en bolle ligger det 20 kuler, 10 røde, 5 grønne og 5 blå. Du tar to kuler uten å se på noen av dem.
a) Hva er sannsynligheten for å trekke to røde?
b) Hva er sannsynligheten for å trekke en rød og en blå?
a) Der blir det vel 10/20 * 9/19 = 90/380 = 9/38
Men på b) er jeg litt usikker. Noen som kan hjelpe meg?
Sannsynlighetsproblem
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
På a) har du bare EN mulighet, som er RR.
På b) har du to muligheter. RB og BR. Samme som på a) altså, du må bare summere P(RB) og P(BR).
På b) har du to muligheter. RB og BR. Samme som på a) altså, du må bare summere P(RB) og P(BR).
http://projecteuler.net/ | fysmat
-
- Riemann
Kan jo ha en mulighet i b og hvis rekkefølgen ikke har noe å si... Altså da er det samme om Rød kommer først eller sist så RB og BR blir en mulighet, men å ha to muligheter stemmer best overrens med virkeligheten da! Så sikkert det du skal ta hensyn til, hvis ikke annet er oppgitt i oppgaven utover det du gir av informasjon i første post...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Euler
Svarene dine er rette, men det bør vel helst stå 10/20 * 5/19 + 5/20 * 10/19.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Fikk tilbake prøven, og fikk meg en gedigen overraskelse. Svaret på deloppgave b) skulle ha vært 5/38, fordi det i følge læreren var ment som at man først skulle trekke en rød, dernest en blå. I selve oppgaven sto det en rød og en blå, uten noen andre spesifikasjoner eller info. Eneste oppgaven som hindret meg fra en sekser, så var meget surt. Prøvde å overtale henne om hvordan jeg tolket spørsmålet, men ble blankt avvist.
Utrolig.
Utrolig.

-
- Euler
Det er jo helt urimelig. Det står ingenting som du sier om at kulene trekkes i en bestemt rekkefølge. Da må de bruke en anne ordbruk enn "rød og blå". Du kan jo be en annen lærer se på det eller noe?
Elektronikk @ NTNU | nesizer
-
- Guru
Gitt at oppgaveteksten er nøyaktig som du skreiv gir det ikke mening å gi feil for 5/19, klart du skal ha poeng for dette. Følg Vektormannens råd og be andre matematikklærere se på det.
-
- Guru
Ikke gi opp, det er du som har helt rett. Matematikk er ikke et fag man skal testes i tolkning av lærerens tanker. Oppsøk mattelæreren med lengst skjegg og forklar situasjonen, så tenker jeg det løser seg. Du får holde oss oppdatert!
Ok, da har jeg gitt opp. Lærerne står fast på det nevnte, og da er det ikke så mye å gjøre med det.
Som en liten digresjon kan det nevnes at alle mattelærerne er kvinnelige, så å finne den med lengst skjegg kan bli en smule utfordrende.
Som en liten digresjon kan det nevnes at alle mattelærerne er kvinnelige, så å finne den med lengst skjegg kan bli en smule utfordrende.