Page 1 of 2

Sannsynlighetsproblem

Posted: 16/01-2009 15:03
by prasa93
I en bolle ligger det 20 kuler, 10 røde, 5 grønne og 5 blå. Du tar to kuler uten å se på noen av dem.

a) Hva er sannsynligheten for å trekke to røde?

b) Hva er sannsynligheten for å trekke en rød og en blå?


a) Der blir det vel 10/20 * 9/19 = 90/380 = 9/38

Men på b) er jeg litt usikker. Noen som kan hjelpe meg?

Posted: 16/01-2009 15:08
by Gommle
På a) har du bare EN mulighet, som er RR.

På b) har du to muligheter. RB og BR. Samme som på a) altså, du må bare summere P(RB) og P(BR).

Posted: 16/01-2009 15:16
by prasa93
a) Ja, så det var riktig?

b) 10/20 * 5/19 + 10/20 * 5/19?

Posted: 16/01-2009 15:30
by meCarnival
Kan jo ha en mulighet i b og hvis rekkefølgen ikke har noe å si... Altså da er det samme om Rød kommer først eller sist så RB og BR blir en mulighet, men å ha to muligheter stemmer best overrens med virkeligheten da! Så sikkert det du skal ta hensyn til, hvis ikke annet er oppgitt i oppgaven utover det du gir av informasjon i første post...

Posted: 16/01-2009 15:36
by prasa93
Eh, ble litt forvirret nå. Er svarene mine riktige eller gale? Og nei; det jeg har skrevet er hele oppgaven, ikke noe informasjon utover det.

Posted: 16/01-2009 15:38
by Vektormannen
Svarene dine er rette, men det bør vel helst stå 10/20 * 5/19 + 5/20 * 10/19.

Posted: 16/01-2009 15:53
by prasa93
Jepp, jepp, skrev slik på prøven, tror jeg. Takker for alle svar. :D

Posted: 26/01-2009 14:12
by prasa93
Fikk tilbake prøven, og fikk meg en gedigen overraskelse. Svaret på deloppgave b) skulle ha vært 5/38, fordi det i følge læreren var ment som at man først skulle trekke en rød, dernest en blå. I selve oppgaven sto det en rød og en blå, uten noen andre spesifikasjoner eller info. Eneste oppgaven som hindret meg fra en sekser, så var meget surt. Prøvde å overtale henne om hvordan jeg tolket spørsmålet, men ble blankt avvist.

Utrolig. :roll:

Posted: 26/01-2009 14:40
by Vektormannen
Det er jo helt urimelig. Det står ingenting som du sier om at kulene trekkes i en bestemt rekkefølge. Da må de bruke en anne ordbruk enn "rød og blå". Du kan jo be en annen lærer se på det eller noe?

Posted: 26/01-2009 15:40
by prasa93
Prøvde, men det endte forgjeves.

Posted: 26/01-2009 15:42
by mrcreosote
Gitt at oppgaveteksten er nøyaktig som du skreiv gir det ikke mening å gi feil for 5/19, klart du skal ha poeng for dette. Følg Vektormannens råd og be andre matematikklærere se på det.

Posted: 26/01-2009 19:34
by prasa93
mrcreosote wrote:Gitt at oppgaveteksten er nøyaktig som du skreiv


Jepp, er akkurat slik det står.

Får prøve Vektormannens råd, men regner med at sjansen for å gå opp i karakter ikke er gedigen akkurat.

Posted: 26/01-2009 23:13
by mrcreosote
Ikke gi opp, det er du som har helt rett. Matematikk er ikke et fag man skal testes i tolkning av lærerens tanker. Oppsøk mattelæreren med lengst skjegg og forklar situasjonen, så tenker jeg det løser seg. Du får holde oss oppdatert!

Posted: 30/01-2009 14:15
by prasa93
Ok, da har jeg gitt opp. Lærerne står fast på det nevnte, og da er det ikke så mye å gjøre med det.

Som en liten digresjon kan det nevnes at alle mattelærerne er kvinnelige, så å finne den med lengst skjegg kan bli en smule utfordrende. ;)

Posted: 30/01-2009 15:23
by Realist1
Jeg hadde gått til rektor og bare vist ham oppgaven og bedt ham løse den. Evt. henne, om det er en kvinne i det setet også.