Dobbel derivere og fortegnsskjema

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
Annie09
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 17/09-2008 21:19

Lurer på om noen vil sjekke om jeg dobbeldiriverer rett og fortelle meg litt hva jeg skal gjøre videre:

Funksjonen f er gitt ved
f(x)=x^3-6x^2+10x-9

f`(x)=3x^2-12x+10

f``(x)= 6x - 12

Er dette rett dobbelderivering?

Neste oppgave er å lage fortegnsskjema for f``(x).
skal man da finne verdiene ved å rekne ut:
f``(x) = 0
6x - 12 = 0
x=2 ?

Blir 2 da et nullpunkt? er litt usikker på om oppgaven med derivering er rett så kan hende jeg har følgefeil.
Takker for alle svar :)
psiri
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 10
Registrert: 30/05-2008 15:37

Dette ser veldig riktig ut ja :) For å lage fortegnsskjema for den dobbeltderiverte setter man [tex]f\prime\prime=0[/tex] slik som du har gjort. Man finner da krumningen til kurven. (negativ = "sur graf", positiv = "blid graf").
Annie09
Noether
Noether
Innlegg: 28
Registrert: 17/09-2008 21:19

Jøss, var rett gitt :D

men hvordan går man frem for å bestemme de intervallen til grafen der den veder den hule siden opp, og der den vender den hule siden ned?

noen som har en oppskrift :P ?
Takker for alle svar :)
Vektormannen
Euler
Euler
Innlegg: 5889
Registrert: 26/09-2007 19:35
Sted: Trondheim
Kontakt:

Intervallet der funksjonen vender hulsida ned er jo det intervallet der den dobbeltderiverte er negativ, og intervallet der funksjonen vender hulsida opp er det intervallet der den dobbeltderiverte er positiv. Disse bør være enkle å finne; den dobbeltderiverte er jo bare ei rett linje.
Elektronikk @ NTNU | nesizer
Svar