Hvordan skal man gå fram for å løse denne? Tenkte først på 3*4*5 = 60, og det passer forsåvidt, men er det noen enklere måte å komme fra til svaret på? Innspill tas i mot med takk.På lørdag er Frans, Bent og Kai på trening sammen. Etter det trener Frans hver tredje dag, Bent hver fjerde dag og Kai hver femte dag.
a) Etter hvor mange dager vil de være samtidig på trening igjen?
b) Hvilen ukedag blir dette?
På idrettsbanen
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Riemann
Er vel den enkleste metoden det...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Dirichlet
det er nok det enkleste ja.
det du finner er minste felles multiplum, altså det laveste tallet som både 3,4 og 5 går opp i. Veit ikke om det er ungdomsskole-pensum, men du kan jo imponere læreren din med store ord i allefall.
http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=224
etter min svake hoderegning er det nok helt riktig det.
det du finner er minste felles multiplum, altså det laveste tallet som både 3,4 og 5 går opp i. Veit ikke om det er ungdomsskole-pensum, men du kan jo imponere læreren din med store ord i allefall.

http://www.matematikk.net/ressurser/per ... hp?aid=224
etter min svake hoderegning er det nok helt riktig det.
2. år Prod. ingeniør
-
- Riemann
Var den så svak da? Du kom jo frem til riktig svarJustin Sane wrote:etter min svake hoderegning er det nok helt riktig det.

Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
-
- Dirichlet
jøss begynner å bli veldig overraska av kunnskapsløftet nå, positivt.prasa93 wrote:Takker. Vi har for øvrig hatt om minste felles multiplum, så noe særlig overrasket blir nok ikke læreren.

Jeg hørte ikke om MFM før 3MZ (ikke spør hvorfor jeg valgte mz, aner ikke selv).
2. år Prod. ingeniør