Vi har et kalorimeter med varmekapasitet
C = 0,82 kJ/K. Dette kalorimeteret skal benyttes til smelting av stearin. Kalorimeteret og stearinen har i starten temperaturen 19 ° C. Vi plasserer kalorimeteret med 150 g stearin på en kokeplate og rører rundt i 5min og 38sek, til all stearinen har smeltet.
Stearinens smeltepunkt er 70 ° C. Den spesifikke varmekapasiteten til stearin er 2,4 kJ/kg.K, og den spesifikke smeltevarmen er 200 kJ/kg.
Finn effekten til kokeplaten når vi ser bort fra varmeutveksling med omgivelsene.
Noen som kan gi et lite hint. Ble litt mye informasjon på en gang her, må vel finne arbeidet som blir gjort for så å dividere med tiden for å finne effekten???
Noen som har noen tips til denne Fysikk oppgaven?
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Please. Et hint!!!!!!!!!!!Gullars wrote:Vi har et kalorimeter med varmekapasitet
C = 0,82 kJ/K. Dette kalorimeteret skal benyttes til smelting av stearin. Kalorimeteret og stearinen har i starten temperaturen 19 ° C. Vi plasserer kalorimeteret med 150 g stearin på en kokeplate og rører rundt i 5min og 38sek, til all stearinen har smeltet.
Stearinens smeltepunkt er 70 ° C. Den spesifikke varmekapasiteten til stearin er 2,4 kJ/kg.K, og den spesifikke smeltevarmen er 200 kJ/kg.
Finn effekten til kokeplaten når vi ser bort fra varmeutveksling med omgivelsene.
Noen som kan gi et lite hint. Ble litt mye informasjon på en gang her, må vel finne arbeidet som blir gjort for så å dividere med tiden for å finne effekten???
Jeg ville summert varmen (Q1) til kalorimeteret og Q2 for å varme opp stearin og Q3 for å smelte stearin. Q (tot) = Q1 + Q2 + Q3.
Da er effekten, P = Q(tot) / tid
Da er effekten, P = Q(tot) / tid
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]