Husk at når du fjerner en parentes som har negativt fortegn foran seg, så må du endre fortegn på alle leddene inne i parentesen.
Og hvorfor har du ganget med 3 og 5 på høyre siden?
Når du løser likninger, må du alltid gjøre det samme på begge sider av likhetstegnet for at likningen ikke skal bli feil.
"Det umulige er bare en midlertidig arbeidshypotese" (A. Næss)
Ok... Litt rart, men sett inn verdien i startlikningen.. er Høyre side = venstre side så er det riktig, ellers hadde ikke du fått ut den verdien for x.. Og det blir det jo uansett så ser ikke poenget...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Vet det, men det blir liksom ikke riktig. Jeg vet hva å sette prøve på svaret er, men får det ikke til.
For dette er sånn jeg har gjort det og det ble ikke riktig;
4*(-5)-2*(-5)+3=3*2*(-5)+2
Jeg skjønner jo at det blir feil, men vet ikke hva jeg skal gjøre for at det skal bli riktig. Svaret skal bli; -13
Hjelp..
Dette er likningen jeg skal sette prøve på.
4x-(2x+3)=3(2x+5)+2
x'en i den likningen er -5
Sånn her har jeg gjort (jeg vet det er feil, men skjønner ikke hvordan jeg skal sette det opp, i forhold til pluss, minus og gange);
4*(-5)-2*(-5)+3=3*2*(-5)+2
Sett inn i utgangslikningen.. du setter ikke inn i utgangslikningen, du glemmer parenteser osv som utgjør feil i forhold til fasiten... og -13 er ikke noe svar, det bare inndikerer at begge sidene er lik hverandre...
Sett inn i utgangslikningene hvor x = -5 også løser du så du har et tall i hver parentes så ganger du ut med tallet utenfor.. Wollha
Ingeniørmatematikk IV
Gommle wrote:Å sette prøve på svaret er en nyttig teknikk som altfor mange glemmer på VGS.
... istedenfor kommer de her og spør om de har riktig, når de bare kunne sjekket selv.
Men denne brukes vel mest på irrasjonelle likninger... Aldri vært borti det å sette prøve på noen annen likning. Pga kvadratrøttene osv så kan det være ugyldige varibel verdier som kan komme ut.
Tror det er mer for å sjekke om man har regnet riktig her vel...
Ingeniørmatematikk IV