Hva er sannsynligheten for å få jokeren hvis man blir trukket ut til joker spillet?
Der det kommer tall og man skal velge opp eller ned.
Sannsyligheten for å få jokeren
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
-
- Riemann
Du har 10 tall (0-9) og velge mellom mener jeg og da kommer jokeren som 11 "tall"... Dermed så er det sjangsen for å få en av 11 valgmuligheter blir gunstige/mulige: 1/11...
Høgskolen i Sør-Trøndelag, Logistikkingeniør
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Så lett blir det nok ikke, tror jeg.meCarnival wrote:Du har 10 tall (0-9) og velge mellom mener jeg og da kommer jokeren som 11 "tall"... Dermed så er det sjangsen for å få en av 11 valgmuligheter blir gunstige/mulige: 1/11...
Jokeren kan vel komme når som helst, og det er flere runder hvor man skal gå opp eller ned.
Sannsynligheten for å få joker blir vel sannsynligheten for å få den i første runde + sannsynligheten for å få den i runde 2 +++
I tillegg må man ta hensyn til at man ikke taper og går ut før man får jokeren, så det hele blir litt komplisert.
Jeg husker ikke hvor mange ganger man skal gå opp eller ned heller, så det blir litt vanskelig å beregne
Noe som gjør det enda mer komplisert er at sannsynligheten er avhengig av hvilke tall man får til å begynne med. Får du f.eks. bare 0-på alle vinner du uansett, men hvis du får 4 eller 5 på alle, vil sjansen for å tape bli større og sannsynligheten for å få joker mindre.
-
- Riemann
Ja, tenkte bare en runde, men det er de 5 siste sifrene i spillerkortet til deltakeren som kommer opp...
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Ok, det visste jeg faktisk ikke.meCarnival wrote:Ja, tenkte bare en runde, men det er de 5 siste sifrene i spillerkortet til deltakeren som kommer opp...
Vi kan kanskje prøve å regne ut sannsynligheten for å få joker dersom de fem sifrene som kommer opp er en spesiell kombinasjon, som f.eks.
01234 og i tillegg at deltageren alltid gjør det lureste, i dette tilfellet å gå opp på alle rundene.
Sannsynligheten for å få joker i første runden blir dermed [tex]\frac{1}{11}[/tex].
Sannsynligheten for å få joker i runde 2 blir
[tex]\frac{10}{11}*\frac{1}{11}[/tex].
Sannsynligheten for å få joker i runde 3 blir:
[tex]\frac{10}{11}*\frac{9}{11}*\frac{1}{11}[/tex].
Joker i runde 4 har sannsynlighet
[tex]\frac{10}{11}*\frac{9}{11}*\frac{8}{11}*\frac{1}{11}[/tex]
For femte runde blir det
[tex]\frac{10}{11}*\frac{9}{11}*\frac{8}{11}*\frac{7}{11}*\frac{1}{11}[/tex]
Summerer man disse får man sannsynligheten for å få joker.
-
- Riemann
Vil ikke sannsynligheten i hver runde være lik? Hvorfor er den mindre i en runde enn en annen?
Litt usikkert, men tror det er 5 siffer og disse stammer fra spillerkortet til spilleren som blir ringt opp, usikker, men det er jo prinsippet ved beregningen som er hovedsaken her...
Litt usikkert, men tror det er 5 siffer og disse stammer fra spillerkortet til spilleren som blir ringt opp, usikker, men det er jo prinsippet ved beregningen som er hovedsaken her...
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Sannsynligheten for å få jokeren i en runde er hele tiden en ellevtedel, men for at du skal få den i andre runde må du først ikke ha fått den i første runde, for da ville spillet vært over uten at det ble noen andre runde du kunne få jokeren i. Skal du få den i fjerde runde må du først ikke ha fått den i noen av de tre første rundene. Det er samme grunn som at det er mer sannsynlig å slå terning og få sekser på første kast enn det er å slå terning 100 ganger og ikke få en sekser før på det hundrede kastet.
-
- Riemann
Satt å tenkte... Man har et tall som er gitt... Det er 0-9, altså 10 tall og jokeren er ikke med der så totalt 11. En av disse er dermed gitt som utgangspunkt for opp eller ned og dermed står vi igjen med 9 tall og en joker, så blir vel 1/10 sjangs for å få jokeren da?
Ingeniørmatematikk IV
Ingeniørmatematikk IV
Jeg trodde jokeren skjulte seg på en av plassene.
F.eks hvis du har følgende vindu:
så begynner man i kolonnen helt til høyre og velger om man skal gå opp eller ned. Da tror jeg det er sånn at jokeren befinner seg bak en av bokstavene A-J helt fra starten. Hvis du er uheldig så ligger den i J når du velger å gå opp til E i første runde, som fører til at du ikke kan få jokeren i resten av spillet.
Tror i hvert fall det var sånn det var.
F.eks hvis du har følgende vindu:
Code: Select all
A B C D E
1 2 3 4 5
F G H I J
Tror i hvert fall det var sånn det var.

An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu