Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Skjønner ikke helt det med inkongruente løsninger..
Starter med kongruensen:
Anvender regnereglene, og ender opp med , altså er .
Men så kommer det som forvirrer meg:
Jeg vet fra tidligere i oppgaven (det har jeg faktisk skjønt : D) at kongruensen har 3 inkungurente løsninger.
Derfor velges det tre -verdier som settes inn i ligningen over. Mitt første spørsmål da er: Dersom en kongruens har inkongruente løsninger, vil jeg da alltid kunne sette inn tallene og få riktige svar?
Vi fortsetter: Nå settes 0,1 og 2 inn i i ligningen og den gir tre forskjellige, inkongruente løsninger: 16, 35 og 54.
Altså er , eller
Mitt spørsmål #2 er da: Hva skjedde mellom . og , eller , og hvorfor/hvordan ble det plutselig modulo 57 igjen?
Ferdig: T1
Holder på: X, R1, FY1
Skal ta: R2, FY2
Matte er et sånn typisk fag man må forstå.. Evt kaste bøker i veggen.
Så hvis jeg på en eksamen møter opp og gjør om til trenger jeg ikke gi noen annen begrunnelse enn at det var jeg startet med? ;oo Synes ikke det virker helt logisk, selv om boken delvis ga samme inntrykk ;\
Problemet er rett og slett at jeg ikke forstår hvorfor jeg gjør det jeg gjør : ) Skjønner liksom ikke hvordan en kongurens mudulo noe plutselig kan bli til den samme kongurensen, modulo noe annet!
Ferdig: T1
Holder på: X, R1, FY1
Skal ta: R2, FY2
Matte er et sånn typisk fag man må forstå.. Evt kaste bøker i veggen.
Unionen av de tre løsningene dine, altså unionen av x=16 mod(57), x=35 mod(57) og x=54 mod(57) tilsvarer, som delmengde av , det samme som x=16 mod(19).
Mulig det er dette som forvirrer?
(Husk at x=16 mod(19) er alle tall på formen 16+19k, k heltall.
På samme måte er x=16 mod(57) alle tall på formen 16+57k, og videre er 35 mod(57) alle tall på formen 35+57k. osv. )