Oppfriskning før privatundervisning i 3MX

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Wedvich
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 20/11-2006 18:54
Sted: Oslo

Hei, jeg sluttet på skolen halvveis i 3. klasse på videregående fordi jeg ganske enkelt var lei, jobbet et halvt år, og dro et år i militæret. Nå begynner jeg å tenke på studier og livet videre, og jeg trenger generell studiekompetanse for de studiene som er interessante for meg. 3MX er et av fagene jeg mangler, og jeg har meldt meg opp til privatundervisning hos Akademiet nå til høsten. Men jeg vil gjerne komme litt inn i det igjen før jeg begynner der. Jeg har fullført 2MX og var litt under halvveis i 3MX (rekker, trigonometri og integrasjonsmetoder), men er veldig rusten på mye, og litt ute av trening siden jeg ikke har rørt det på 2 år.

Så for å komme til poenget: hva burde jeg friske opp i fra 2MX/evt. andre ting for å få satt meg litt inn i ting og skaffe litt grunnlag igjen? Hvilke ting som jeg har lært tidligere kommer jeg garantert til å få bruk for i 3MX nå?

Takk på forhånd!
moth
Hilbert
Hilbert
Innlegg: 1081
Registrert: 08/03-2008 19:47

Jeg har kun hatt 2mx selv og holder på med R2 så jeg er ikke helt sikker på 3mx, men jeg vil tro du må ha gode kunnskaper i trigonometri, derivasjon og vektorer. I tillegg bør du kunne litt integrasjon og selvfølgelig algebra. Jeg vet ikke om det er sannsynlighet i 3mx, men det er det ikke i R2 ihvertfall.
Som sagt så vet jeg ikke helt hva som er i 3mx, men du kan jo uansett ta en titt på læreplanen eller gå på udir og se på gamle eksamener eller noe.
Justin Sane
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 166
Registrert: 19/11-2007 11:30
Sted: Tønsberg

sannsynligheten i 3mx'en er relativt grei. selvom man fort kan bli litt skremt av normalfordelingsfunksjonen og formelen for empirisk standardavvik, er det stort sett greie utregninger.

vektorer ville jeg friska litt opp, i og med at det som regel involverer mye skriving og dermed mye rom for slurv.

ellers burde du se over trigonometrien, i 3mx løser du mange trig-funksjoner og integral hvor du må kunne trigonometriske-identiteter og regler.
2. år Prod. ingeniør
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Pensum i 3MX;

Rekker, trigonometri (og trigonometriske funksjoner), integrasjonsmetoder, vektorer, kurver og vektorfunksjoner, sannsynlighetsfordelinger, normalfordeling og statistikk.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Wedvich
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 20/11-2006 18:54
Sted: Oslo

Flott, da fikk jeg vel svar på det jeg lurte på. Takk for hjelpen :D
Svar