SPØRRESETNING :D

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
frooken
Noether
Noether
Posts: 47
Joined: 06/05-2009 14:26

HEI! :D Har en spørresetning man kan bruke til mye innenfor tallforhold; målestokk, priser, lengder til figurer, penger, etc.

Lite eks. 1; 2,4 kg koster 60 kr. Hvor mye får du for 70 kr?

2,4 kg -- 60kr (NB; Det er ikke et minus, bare for å ha noe i mellom)
? -- 70kr

Her blir det slik at man går mot ?, så det blir 70 delt på 60 gange 2,4.
? = 2,799999.. Man får 2,8 kg for 70 kr.

Lite eks. 2; Man får 7,40 kr for 1 euro. Hvor mange kr er 200 euro.

1 -- 7,40
200 -- ?

Man går mot ?, og det blir da 200 delt på 1, gange 7,40... svaret blir da 1480 kr.

Det jeg lurer på er om noen har vært bort i denne spørresetningen og kan forklare meg på en matematisk måte hvorfor den fungerer? :D
FredrikM
Poincare
Poincare
Posts: 1367
Joined: 28/08-2007 20:39
Location: Oslo
Contact:

Enkelt problem.

Forholdet mellom pris og mengde er det samme uansett. (vår eneste forutsetning).

Derfor har du følgende formel:
[tex]\frac{pris1}{mengde1}=\frac{pris2}{mengde2}[/tex]

Ta eksemplet ditt:
Lite eks. 2; Man får 7,40 kr for 1 euro. Hvor mange kr er 200 euro.

1 -- 7,40
200 -- ?
Her er pris1=1 euro, og mengden er 7,40 kr. Ligningen blir da:
[tex]\frac{1}{7,4}=\frac{200}{?}[/tex]
Løser vi denne får vi
[tex]?=200\cdot7.4[/tex]
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
frooken
Noether
Noether
Posts: 47
Joined: 06/05-2009 14:26

Tusen takk :D
Post Reply