Kalkulus 3. opplag 2006

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
pushittothelimit
Cayley
Cayley
Innlegg: 68
Registrert: 04/09-2009 10:13

Heisann! :)

Noen som vet om det finnes en bok med løsningsforslag til boken, Kalkulus 3. opplag 2006? Læreren lager ikke løsningsforslag til noen oppgaver, har spurt han om det finnes en bok med noen løsningsforslag i, men han var usikker. Min far regnet seg gjennom Calculus (engelske versjonen) en gang i tiden, og han sa at det fantes en egen bok den gang, med løsningsforslag til noen utvalgte oppgaver i boken. Jeg finner ikke noen bok for den norske versjonen.

Help me! :cry:

Jeg har fått høre at det finnes to norske Kalkulus bøker, en med løsningsforslag bok, og en uten. Ser ut som vi har den uten!
FredrikM
Poincare
Poincare
Innlegg: 1367
Registrert: 28/08-2007 20:39
Sted: Oslo
Kontakt:

Den norske Kalkulus-boken er skrevet av Tom Lindstrøm. Det finnes kun én av denne, men boken du referer til er antakelig studieboken. Den inneholder lettere forklaringer av mange av begrepene i boken, samt en del løsningsforslag. http://www.universitetsforlaget.no/serv ... tId=721587

Jeg har forøvrig et eksemplar av den som jeg vil bli kvitt.
Cube - mathematical prethoughts | @MatematikkFakta
Med forbehold om tullete feil. (både her og ellers)
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Nja, det er ikke helt riktig. Det eksisterer også en annen "Kalkulus" på norsk som brukes ved NTNU: http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8200424332&r=1

Skrevet av Lindstrøm, og et par andre. Kanksje denne har løsninger inkludert, ikke vet jeg... Den brukes ved siv.ing. linjene...
Charlatan
Guru
Guru
Innlegg: 2499
Registrert: 25/02-2007 17:19

Hva er egentlig forskjellen på kalkulusboka ved ntnu og uio? Har noen peiling på hvorfor man bare får 7.5 poeng for hvert emne på ntnu og 10 på uio?
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4562
Registrert: 12/12-2008 12:44

Charlatan skrev:Hva er egentlig forskjellen på kalkulusboka ved ntnu og uio? Har noen peiling på hvorfor man bare får 7.5 poeng for hvert emne på ntnu og 10 på uio?
Pensum er vanligvis litt større ved UiO, og stoffet mer teoretisk orientert. Tipper det kommer av den lange siv.ing. tradisjonen i Trondheim.
edahl
Cantor
Cantor
Innlegg: 142
Registrert: 23/12-2008 19:32

Charlatan skrev:Hva er egentlig forskjellen på kalkulusboka ved ntnu og uio? Har noen peiling på hvorfor man bare får 7.5 poeng for hvert emne på ntnu og 10 på uio?
NTNU sin bok er etter hva jeg kan dedusere utifra innholdsfortegnelsen del av den klassiske derivasjon/integrasjon-type kalkulusen hvor hovedfokus er å få seg en praktisk verktøykasse for å gjøre andre ting. UiO har en mye mer faglig motivert bottom-up tilnærming som er litt mer matematikk for matematikkens skyld. Vi går igjennom det reelle tallsystemet, konvergens av rekker, kontinuitet og deriverbarhet før vi i det hele tatt rører en derivasjonsoperator. Bortsett fra den du trenger for å definere deriverbarhet naturligvis, hehe.
Svar