HJELP! er det noen som kan hjelpe meg med denne??
Et bygg og anleggsfirma har en sylindrisk dieseltank med radius R=1,2 m og lengde L=4,0 m. Tanken ligger med symmetriaksen horisontalt. En ingeniør blir bedt om å lage en formel for å beregne hvor mange liter som er igjen på tanken når vi måler dybden d med en pinne, pinnen blir ført inn i bunnen av tanken. Lag en formel som kan brukes til dette.
hvordan lage formelen?
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
titt på denne linken, den omhandler liknende problemstilling;tresita wrote:HJELP! er det noen som kan hjelpe meg med denne??
Et bygg og anleggsfirma har en sylindrisk dieseltank med radius R=1,2 m og lengde L=4,0 m. Tanken ligger med symmetriaksen horisontalt. En ingeniør blir bedt om å lage en formel for å beregne hvor mange liter som er igjen på tanken når vi måler dybden d med en pinne, pinnen blir ført inn i bunnen av tanken. Lag en formel som kan brukes til dette.
http://www.matematikk.net/ressurser/mat ... hp?t=19363
------------------------
Lager meg ett tversnitt gjennom tanken. Hvor x er avstanden dieselen står over bunnen. Lager så 2 rettvinkla trekanter. Studerer den ene. Finner halve bredden (y) av dieselstanden vha Pytagoras:
med dine tall blir dette ca:
[tex]y=\sqrt{1,2^2-(1,2-x)^2}=\sqrt{2,4x-x^2}[/tex]
arealet av dieselflata:
[tex]A(x)=2*y*4=8\sqrt{2,4x-x^2}[/tex]
der
volumet, V(x) er:
[tex]V(x)=\int A(x)\,dx=8\int \sqrt{2,4x-x^2}\,dx[/tex]
Last edited by Janhaa on 12/11-2009 15:53, edited 1 time in total.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
er ikke noe flink med tegneprogrammer etc...sorry...tresita wrote:kunne du illustrert hvordan du tenker med de to trekantene?
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.