Nei, notasjonen var muligens ikke så konsistent.. Ser ikke helt hvordan det gir linkningen til et tangentplan? Hvis man skal beskrive et plan ved hjelp av to vektorer og skalarprodukt må vel disse vektorene være en vektor i planet og en som står normalt på planet, altså normalvektoren.
Det jeg mente var at et generelt plan har lining på formen
[tex]z = z_0 + m_1(x-x_0) + m_2(y-y0)[/tex]
der [tex]m_1, m_2[/tex] er stigningstall. Et tangentplan på samme form blir da
[tex]z = z_0 + \frac{\partial z}{\partial x} (x-x_0) + \frac{\partial z}{\partial y} (y - y_0)[/tex]
Setter vi inn noen verdier for y og x svarer faktorene [tex](y - y_0)[/tex] og [tex](x - x_o)[/tex] til forrandringen i x og y rettning, altså [tex]\Delta y[/tex] og [tex]\Delta x[/tex]. Så jeg er enig i at vi faktisk beveger oss i tangentplanet (eller planet med samme stigning som tangentplanet) når vi tar skalarproduktet mellom gradienten og vektoren [tex](\Delta r, \Delta h)[/tex]. Men jeg ser det ikke for meg..
er du enig at vi beveger oss langs linjene med stigningstall som funksjonen i r og h retning (som jeg ser for meg spenner ut tangentplanet) ved
[tex]\frac{\partial V}{\partial r} \Delta r[/tex]
[tex]\frac{\partial V}{\partial h} \Delta h[/tex]
?
Disse to linjene spenner jo ut planet, right?
Det jeg nå er på jakt etter er et geometrisk argument som forteller noe om hvorfor summen av endringene til linjene som spenner ut tangentplanet tilsvarer den totale endringen av planet i V-retning.. (eller z).

[tex]\small{\text{atm: fys1120, ast1100, mat1120, mat2410 \ . Prev: mat1110, fys-mek1110, mek1100, mat1100, mat-inf1100, inf1100}}[/tex]