Brøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
jorn2re
Fibonacci
Fibonacci

Hei,

Kan noen glupe hoder forsøke å forklare meg hvordan en slik brøk skal løses?
Jeg har reknet på denne, og tilsvarende, og stort sett så ender jeg opp med ulike svar :x.

[tex]\frac{4\frac{1}{4} +(\frac{x}{2}-5)3\frac{1}{3}}{\frac{1}{2} -(5\frac{1}{6}-\frac{2X}{3})2\frac{1}{2}}[/tex]
moth
Hilbert
Hilbert

Hvordan gjør du det da, kan du ikke vise utregningen din? Husk at f.eks. [tex]4\frac14=\frac{4\cdot1}4=\frac44=1[/tex] og regnerekkefølgen

1 Regn først ut parentesene.
2 Regn deretter ut potensene.
3 Gjør deretter multiplikasjonene og divisjonene.
4 Gjør til slutt addisjonene og subtraksjonene.
jorn2re
Fibonacci
Fibonacci

Takk for raskt svar :D

Da var en av feilene ryddet bort.. :D
Jeg trodde en skulle se på det som 4 hele + 1/4..

Skal forsøke om det gir et riktigere svar..
moth
Hilbert
Hilbert

Jeg tror du kanskje har rett, det er sikkert det det skal være. Kan være litt forvirrende av og til. Men uansett er det bare å bruke regnerekkefølgen så klarer du det. Post løsningen din så kan noen se om du gjør feil.
jorn2re
Fibonacci
Fibonacci

Hei,

Det kan virke som at de 5 "budene" dine hjalp.
Ser ut som jeg tidligere har tullet meg bort i å lage nye brøker der en skal gange (..) med en brøk.. Når jeg først fant fellesnevneren inni parantesen, og deretter ganget med brøk gikk det hele så utrolig mye bedre.

Mange takk :D :D :D
moth
Hilbert
Hilbert

Det var bra :) Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de bruker den teite skrivemåten for uekte brøk, blir jo bare mer komplisert spør du meg og jeg tror ikke jeg har sett noen bruke det over vk1 nivå så hva er vitsen.
Men uansett, godt jobbet. Var bare 4 bud forresten ;)
Post Reply