formler

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
jk
Pytagoras
Pytagoras

heisann.

Er det noen som kan gi meg noen regler og eksempler på omgjøring av formler?? Hadde forelesning i fysikk idag om fartsformler og omgjøring på dem og jeg datt av lasset med en gang =(
Dinithion
Hilbert
Hilbert

Hvilke formler var det du slet med?

Generelt kan du gjøre det samme på begge sider av erlik tegnet, så hvis man har f.eks:

s=vt (strekning = hastighet x tiden)

og vi vet hvor langt en person har kjørt og hvor lang tid dette har tatt, kan man finne gjennomsnitsfarten ved å dele på t på begge sider av erlik. Da får vi:

s / t = vt /t

t-ene kan strykes, og vi står igjen med

v = s/t

Det var jo enkelt, men det blir tilsvarende for de andre også, si at man blander inn akselerasjon inn i bildet, da har man:

s = Vo*t + 0.5at^2

Si at vi da fremdeles vet destansen bilen har kjørt og tiden den har brukt når man vet startfarten, så kan man finne gjennomsnittlig akselerasjon. Da må vi få a alene på den ene siden av erlik. Så vi begynner med å trekke fra Vo*t på begge sider av erlik:

s-Vo*t = 0.5at^2

Videre kan man gange med 2, for å få vekk 0.5, også deler man på t^2 for å få a alene.

a=2(s-Vo*t)/t^2

Så, igrunn kan vi gjøre det samme på begge sider av erlik, men å dele på null er ikke lov, og å gange med 0 gir ingen mening, så unngå 0. Man kan ta kvadratrøtter på begge sider og man kan kvadrere begge sider. Men det er lettere å forklare om du kommer med konkrete eksempler du har problemer med.
Fry: Hey, professor. Which course do you teach?
Professor Hubert Farnsworth: Mathematics in quantum neutrino fields. I chose the name myself to scare away any students.
jk
Pytagoras
Pytagoras

tusen takk, nå ble jeg litt klokere, så jeg skal se om jeg får til de regnestykkene;)
Post Reply