Hei! noen som kan hjelpe meg med å regne ut:
[symbol:rot] 20+ [symbol:rot] 45+ [symbol:rot] 80
Lett å regne det på lommeregner men oppgaven er slik:
"Trekk sammen uten bruk av lommeregner"
Kvadratrøtter
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Euler
Her må du bruke reglene for kvadratrøtter: [tex]\sqrt{a \cdot b} = \sqrt a \cdot \sqrt b[/tex].
Faktoriser tallene under røttene og se om du kan bruke dette.
Faktoriser tallene under røttene og se om du kan bruke dette.
Mener du at det skal bli noe sånn som dette:
[symbol:rot] 5x [symbol:rot] 2x [symbol:rot] 2+ [symbol:rot] 5x [symbol:rot] 3x [symbol:rot] 3+ [symbol:rot] 5x [symbol:rot] 2x [symbol:rot] 2x [symbol:rot] 2x [symbol:rot] 2
Hvis du mener dette er riktig så langt, hvordan finner jeg da ut at [symbol:rot] 5=2,236 uten hjelp av lommeregner?
[symbol:rot] 5x [symbol:rot] 2x [symbol:rot] 2+ [symbol:rot] 5x [symbol:rot] 3x [symbol:rot] 3+ [symbol:rot] 5x [symbol:rot] 2x [symbol:rot] 2x [symbol:rot] 2x [symbol:rot] 2
Hvis du mener dette er riktig så langt, hvordan finner jeg da ut at [symbol:rot] 5=2,236 uten hjelp av lommeregner?
Du kan gå litt lenger.
[tex]sqrt{20} = \sqrt{2\cdot2\cdot5} = \sqrt{2^2\cdot5} = \sqrt{2^2}\sqrt{5} = 2\sqrt{5}[/tex]
Nå får man ikke forkortet den noe mer. Dette er faktisk den mest nøyaktige måten man kan skrive akkurat den verdien. Dette regnes for å være "bedre" enn desimaltall.
[tex]sqrt{20} = \sqrt{2\cdot2\cdot5} = \sqrt{2^2\cdot5} = \sqrt{2^2}\sqrt{5} = 2\sqrt{5}[/tex]
Nå får man ikke forkortet den noe mer. Dette er faktisk den mest nøyaktige måten man kan skrive akkurat den verdien. Dette regnes for å være "bedre" enn desimaltall.
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu