Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
En funksjon er gitt ved [tex]f(x)=x^5-5x^3+4x[/tex] a) Finn nullpunktene til funksjonen b) Finn eventuelle topp og bunnpunkter c) Finn vendepunktene og vendetangentene d) Finn alle tangentene med stigningstall [tex]4[/tex]
e) Finn hvilke stigningstall [tex]f(x)[/tex] har: 1) Ingen tangenter 2) To tangenter 3 Tre tangenter 4) Fire tangenter
f) En linje er gitt ved [tex]y=ax-a[/tex]
For hvilke verdier av [tex]a[/tex] skjærer linja y, f(x) i tre punkter?
Vet at jeg skal vise hva jeg har gjort hittil, men sliter egentlig menst med å begynne. a) og b) går fint. Og jeg tror jeg har klart c)
resten står jeg bomfast på. Noen som kan dytte meg i riktig retning ?
Siden du har funnet topp- og bunnpunkter er akkurat det samme du gjør her, bare at når du finner topp/bunn punker setter du dem lik 0 siden stigningstallet er nul i ett slik punkt.
Et vendepunkt er vell der krummningen til en graf forandrer seg... Litt krunglete definisjon. Vendepunktet er også der f'(x) øker eller minker mest. Ser ikke helt hvordan å vite definisjonen til et vendepunkt kan hjelpe meg?
Videre kan vi vell også si at tangenten til vendepunktet alltid vil krysse f(x) i bare et punkt.
Oppgave e) Dette er 99% sikkert at det er feil, men er jo bare å prøve
[tex] \underline{\underline {N{\aa}r{\rm{ stigningstallet er 4 har f}}\left( x \right){\rm{ tre tangenter}}}} [/tex]
[tex] \underline{\underline {N{\aa}r{\rm{ stigningstallet er st{\o}rre enn 4 har f}}\left( x \right){\rm{ to tangenter}}}} [/tex]
[tex] \underline{\underline {{\rm{N{\aa}r stigningstallet er mellom }} - \frac{{29}}{4}{\rm{ }}og{\rm{ 4 har f}}\left( x \right){\rm{ fire tangenter}}}} [/tex]
[tex] \underline{\underline {{\rm{N{\aa}r stigningstallet er }} - \frac{{29}}{4}{\rm{ har f}}\left( x \right){\rm{ to tangenter}}}} [/tex]
[tex] \underline{\underline {{\rm{N{\aa}r stigningstallet er mindre enn }} - \frac{{29}}{4}{\rm{ har f}}\left( x \right){\rm{ \, ingen tangenter}}}} [/tex]