regel for balanse i ligning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
sortehull
Fibonacci
Fibonacci

Er ny bruker, evt. skjønnhetsfeil får jeg rette etterhvert.

spørsmål: hva sier grunnregel/regel om ligning der x er null, og ligninga da ikke er i balanse, før den er løst.

eks: 5x + 3x = x + 6x. løsning x = 0, vi ser at den ikke er i balanse slik en likning skal være etter prinsippet/hensikten med bruk av ligning.

Hva sier regelen her? Det husker jeg ikke. (Bare ved dette ol. at det ikke er behøver være i balase?)

takker for snarlig svar :D !
espen180
Gauss
Gauss

Hva for en regel? Balanse? Du mener 8x=7x? Trekk fra 7x på hver side og du får x=0.
sortehull
Fibonacci
Fibonacci

espen180 wrote:Hva for en regel? Balanse? Du mener 8x=7x? Trekk fra 7x på hver side og du får x=0.

Fint med hurtig svar!

Med regel mener jeg at ligning er en regnemetode, for å finne et ukjent tall, oftest x. Og regel, i en ligning skal det alltid være likevekt. Likevekt og balanse skal da i denne sammenheng være kompantible.
espen180
Gauss
Gauss

Jeg skjønner ennå ikke hva du mener med "likevekt" og "balanse".

En ligning i seg selv er ikke en regnemetode, men en relasjon, som relaterer to uttrykk. Det finnes derimot metoder for å løse ligninger med ukjente størrelser.
sortehull
Fibonacci
Fibonacci

espen180 wrote:Jeg skjønner ennå ikke hva du mener med "likevekt" og "balanse".

En ligning i seg selv er ikke en regnemetode, men en relasjon, som relaterer to uttrykk. Det finnes derimot metoder for å løse ligninger med ukjente størrelser.
Det finnes flere metoder for å løse ligninger. Også 1, grad.

Hva en gjør når en skal løse et problem, kan være at en setter opp en ligning som viser problemet, altså det er måten en regner for å løse problemet. At en har en ligning eks. 3 + x = 8 kan allerede være en forenkling/påbegynt av et problem, altså en påbegynt løsning, som tidligere kunne vært sett på som en relasjon. Men eksemplet kan også sees på som relasjon.

Eksemplet ovenfor er et matematisk uttrrykk for en ligning som er i balanse.
Derfor spørsmålet (innledningsspørsmålet) ang. 8x = 7x, (forenkling/påbegynt av ligningen 5x + 3x = x + 6x) som ikke er i balanse.

Vel nå må det sluttes for kvelden jobb om noen timer.
Post Reply