trenger hjelp!!

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
vesterbest
Fibonacci
Fibonacci

Vi hadde prøve idag, og fikk denne oppgaven som første oppgvave på Del1 (R2);

1)
∫(X/2)sin2x dx

2)
ln5
∫ (e^x/((e^x+2)^2)) dx
ln 2

3)
∫ (x^2-2x+5) / (x+1) dx

4)
4
∫ 4x/(x^2+2x-3) dx
2

Jeg klarte 2 (svar; 3/28) og 4 (ln3 + 3ln7-3ln5), men kan noen vise hvordan man gjør 1 og 3??
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

[tex]\int {\frac{{{x^2} - 2x + 5}}{{x + 1}}} dx \,=\, \int {x - 3 + \frac{8}{{x + 1}}{\rm{ }}} dx{\rm{ \,=\, }}\frac{1}{2}{x^2} - 3x + 8\ln \left( {x + 1} \right) + C[/tex]

Hint: Polynomdivisjon ;)

Og den andre oppgaven. Her er det delvis integrasjon som teller

[tex] \int {\frac{x}{2}\sin \left( {2x} \right)} dx = \frac{1}{2}\int {x\sin \left( {2x} \right)} dx [/tex]

[tex] \int {f\left( x \right)g\left( x \right) = f\left( x \right)g\left( x \right) - \int {f^{\prime}\left( x \right)g\left( x \right)} } [/tex]

[tex] f\left( x \right) = x{\rm{ }}f^{\prime}\left( x \right) = 1 [/tex]

[tex]g\left( x \right) = \sin \left( {2x} \right){\rm { g^{\prime}}}\left( x \right) = {2}\cos \left( {2x} \right) [/tex]

[tex] \int {\frac{x}{2}\sin \left( {2x} \right)} \, dx= \frac{1}{2}\left( {x\sin \left( {2x} \right) - \int {\sin \left( {2x} \right)} } \right)[/tex]

[tex] \int {\frac{x}{2}\sin \left( {2x} \right)} \, dx = \frac{1}{2}\left( {x\sin \left( {2x} \right) - \left( { - \frac{1}{2}\cos \left( {2x} \right) + C} \right)} \right) [/tex]

[tex]\int {\frac{x}{2}\sin \left( {2x} \right)} \, dx = \underline{\underline {{\rm{ }}\frac{1}{2}x\sin \left( {2x} \right) + \frac{1}{4}\cos \left( {2x} \right) + C{\rm{ }}}} [/tex]
vesterbest
Fibonacci
Fibonacci

Takk!
På oppgave 1 gjorde jeg det samme som deg idag, og fikk samme svar. Men vi fikk med oss fasiten på oppgavene, og der står det at svaret ble;

-(1/4)x cos2x + (1/8) sin2x + C

Jeg har sett over den flere ganger, og sjekket kladden, men jeg ser ikke feilen??
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci

http://www.wolframalpha.com/input/?i=in ... F2%29sin2x

Får samme svar som meg, og mitt matteprogram gir meg også samme svar. Så antar at fasiten er feil. Eller så er det vell bare å se at de to uttrykkene er like på en eller annen fancy måte.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

Nebuchadnezzar wrote:http://www.wolframalpha.com/input/?i=in ... F2%29sin2x
Får samme svar som meg, og mitt matteprogram gir meg også samme svar. Så antar at fasiten er feil. Eller så er det vell bare å se at de to uttrykkene er like på en eller annen fancy måte.
hvorfor ikke deriverebegge svara og sammenlikne med integranden!

hvis det stemmer er de like ned til konstanten (C).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
vesterbest
Fibonacci
Fibonacci

tipper fasiten er feil ja
Last edited by vesterbest on 28/02-2010 21:54, edited 1 time in total.
Realist1
Euclid
Euclid

vesterbest wrote:Takk!
På oppgave 1 gjorde jeg det samme som deg idag, og fikk samme svar. Men vi fikk med oss fasiten på oppgavene, og der står det at svaret ble;

Jeg har sett over den flere ganger, og sjekket kladden, men jeg ser ikke feilen??
Er det cos(2x) eller cos[sup]2[/sup](x) ? Antar det er det første, men just in case. Jeg har sett folk som skriver som deg som mener det siste også.
Realist1
Euclid
Euclid

vesterbest wrote:Takk!

Fasiten din er riktig, den.
[tex]\int \frac{x}{2} \sin{(2x)} \ \mathrm{d}x = \underline{\underline{-\frac14 x \cos{(2x)} + \frac18 \sin{(2x)} + C}}[/tex]
Post Reply