Jeg holder for tiden på med matematikk årsstudium - UiB. Studerer på egen hånd ettersom jeg er i full jobb.
I det store og det hele går det veldig bra. Fikk gode karakterer til jul (en A og en B), og har god kontroll på nesten all pensum. MEN - jeg har store vansker med å få til korrekt bevisføring. F.eks. - bevis at en funksjon er Riemann-integrerbar, bevis at funksjonen er kontinuerlig, etc. Jeg føler at jeg har en god forståelse for hva delta og epislon er og hvordan det brukes, men jeg får aldri bevisene til korrekt (får aldri helt det samme som fasiten).
Så - er det vanlig at man som førsteårsstudent har problemer med dette? Jeg har som sagt ingen problemer med mesteparten av det som IKKE går på bevisføring. Og finnes det noen gode tekster der ute som forklarer dette på en pedagogisk god måte? Nå bruker jeg Adams sin Calculus - A complete course. Dette er i og for seg en bra bok, men akkurat bevisføring blir ikke forklart særlig bra synes jeg.
Setter pris på "trøst" som går på at dette er noe de aller fleste har problemer med til å begyne med, samt tips til litteratur som kan gjør dette litt mer forståelig