Sliter med å få til denne oppgaven:
Betrakt de lineære tranformasjonene:
T[sub]1[/sub]: P[sub]2[/sub]->P[sub]3[/sub], T[sub]1[/sub](p)=xp(x)
T[sub]2[/sub]: P[sub]3[/sub]->P[sub]2[/sub], T[sub]2[/sub](p) =dp(x)/ dx der P[sub]2[/sub]er polynomene i en variable X av grad mindre eller lik 2 og P[sub]3[/sub] er polynomene i en variable x av grad mindre eller lik 3.
a) finn den inverse av T[sub]2[/sub] [sub]o[/sub] T[sub]1[/sub],
(T[sub]2[/sub]oT[sub]1[/sub])[sup]-1[/sup]: R((T[sub]2[/sub]oT[sub]1[/sub])->P[sub]2[/sub] der R((T[sub]2[/sub]oT[sub]1[/sub]) er rekkevidde til T[sub]2[/sub]oT[sub]1[/sub]
Lineære transformasjoner
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Hvis jeg har forstått oppgaven rett.
T[sub]1[/sub] er en funksjon som tar et annengradspolynom (eller lavere) som argument og ganger den med x.
[tex]p(x) = ax^2 + bx + c[/tex]
[tex]T_1(p) = ax^3 + bx^2 + cx[/tex]
T[sub]2[/sub] tar et tredjegradspolynom (eller lavere) og deriverer den mhp x.
[tex]T_2\left(T_1(p)) = 3ax^2 + 2bx + c[/tex]
Rekkevidden, som jeg regner med er en oversettelse av range burde heller oversettes som verdimengden eller bildemengden.
[tex]T_2\circ T_1(p) = T_2(T_1(p))[/tex]
Ser dette ut til å stemme, anno? Har du noen forslag til hva man kan begynne med?
T[sub]1[/sub] er en funksjon som tar et annengradspolynom (eller lavere) som argument og ganger den med x.
[tex]p(x) = ax^2 + bx + c[/tex]
[tex]T_1(p) = ax^3 + bx^2 + cx[/tex]
T[sub]2[/sub] tar et tredjegradspolynom (eller lavere) og deriverer den mhp x.
[tex]T_2\left(T_1(p)) = 3ax^2 + 2bx + c[/tex]
Rekkevidden, som jeg regner med er en oversettelse av range burde heller oversettes som verdimengden eller bildemengden.
[tex]T_2\circ T_1(p) = T_2(T_1(p))[/tex]
Ser dette ut til å stemme, anno? Har du noen forslag til hva man kan begynne med?
An ant on the move does more than a dozing ox.
Lao Tzu
Lao Tzu